van Jules op do jun 12, 2008 1:15 am
witje schreef:
Jules,als ik dat goed lees,mag er wel gerookt worden in kleine kroegen die geen werknemers hebben
Ik zal het wel weer verkeerd lezen,maar eigenlijk staat het er wel zo
Witje, de wet verbied dat inderdaad niet expliciet, maar zoals ik in de post daarna opmerkte, er is ook nog het Het Besluit uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere ruimten. De link naar dat besluit staat in die post. In dat besluit wordt roken ook verboden in horeca zonder personeel, omdat er anders een oneerlijke en onduidelijke situatie zou ontstaan. Dit kan worden besloten op grond van artikel 11 a lid 4 van de tabakswet:
Artikel 11a
4. Diegenen die – anders dan in een hoedanigheid als bedoeld in artikel 10 of 11 – het beheer hebben over voor het publiek toegankelijke gebouwen, voor zover die gebouwen behoren tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën, zijn verplicht tot het treffen van maatregelen als bedoeld in artikel 10, eerste lid. In het genoemde artikel 10 staat:
Artikel 10
1. Voor de instellingen, diensten en bedrijven die door de Staat en de openbare lichamen worden beheerd, worden door het bevoegde orgaan zodanige maatregelen getroffen, dat van de daardoor geboden voorzieningen gebruik kan worden gemaakt en de werkzaamheden daarin kunnen worden verricht zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden.
2. Tot de maatregelen, bedoeld in het eerste lid, behoort in ieder geval het instellen, aanduiden en handhaven van een rookverbod in ruimten, behorende tot bij algemene maatregel van bestuur, aangewezen categorieën. Op het verbod kunnen, overeenkomstig bij de algemene maatregel van bestuur gestelde regelen, beperkingen worden aangebracht.
Met andere woorden, de wet biedt de mogelijkheid om te besluiten dat ook voor andere publiek toegankelijke gebouwen een rookverbod geldt. Uit het door mij vet gemaakte gedeelte blijkt dat het dan niet alleen om het personeel gaat, maar ook om degenen die gebruik willen maken van de voorziening, dus de klanten.
Hoogstens kun je je afvragen of dan persé het hele gebouw rookvrij moet zijn. In het Besluit staat:
Artikel 1
In dit besluit wordt verstaan onder horeca-inrichtingen: inrichtingen die
worden geëxploiteerd door ondernemers of ondernemingen die inschrijfplichtig
zijn bij het Bedrijfschap Horeca en Catering.
Artikel 2
De verplichting, bedoeld in artikel 11a, eerste lid, van de Tabakswet,
geldt niet:
a. in ruimten waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke
levenssfeer;
b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als
zodanig aangeduide ruimten;
c. in de open lucht.
Artikel 3
1. Degene die het beheer heeft over een van de volgende gebouwen is
verplicht in de voor het publiek toegankelijke delen daarvan een
rookverbod in te stellen, aan te duiden en te handhaven:
a. horeca-inrichtingen, geëxploiteerd door een ondernemer zonder
personeel;
b. overdekte winkelcentra, evenementenhallen, congrescentra en
luchthavens.
2. De verplichting geldt niet:
a. in ruimten waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke
levenssfeer;
b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als
zodanig aangeduide ruimten;
c. in de open lucht.Dus ik denk dat er weinig ruimte is. Alleen in afgesloten ruimten of in ruimten die niet publiek toegankelijk zijn hoeft geen rookverbod te gelden. En ruimten "waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke levenssfeer"; ik vraag me af of de WC daar onder valt als de bezoeker de deur op slot doet.
De enige andere lupo die ik kan bedenken is dit: In de toelichting op het besluit staat dat een terras overdekt mag zijn en slechts 1 open zijde hoeft te hebben. Dus een kroeg die zijn pui helemaal open kan zetten, zou kunnen betogen dat de hele kroeg een terras is waar dus gerookt mag worden.