Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Uit de NRC.

Deel

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -
    Registration date: 20-12-07

belangrijk Uit de NRC.

Bericht van Ariane op za jun 28, 2008 8:46 pm

‘Prop die asocialen maar bij elkaar in hun eigen stinkhok’.

Geïrriteerde ogen, stinkende kleren, eten dat niet meer wil smaken. Ruim tweederde van de 2238 bezoekers die op nrc.nl hun stem uitbracht juicht het aanstaande rookverbod in de horeca toe. "Een verademing", aldus een bezoeker. "Volstrekte betutteling", reageert een roker.

Ze kijken ernaar uit, de niet-rokers. Smachtend, alsof op 1 juli eindelijk hún tijd aanbreekt. Nadat de treincoupe en de werkvloer teruggegeven zijn aan de niet-roker, heeft hij nu ook de lucht in restaurant en café terug. “Nederland was tot nu toe één van die achterlijke landen, waar je bij het verlaten van het café de stank van de rokende omstanders meenam in je haar, je kleren en op je gezicht”, schrijft bezoeker Marie Eugène. “Prop die asocialen maar bij elkaar in hun eigen stinkhok.”

Om precies te zijn loopt Nederland vier jaar achter op Ierland, het land dat in 2004 als eerste Europees land een rookverbod in de horeca instelde. De ervaring, zo schreef nrc.next gisteren, is dat de omzet het eerste jaar met zo’n 15 procent zal dalen. “Verstokte rokers blijven weg, niet-rokers komen vaker.” Dat laatste blijkt in ieder geval uit de ruim honderd reacties. A. Stuijt zegt zich te verheugen op zijn “eerste ongestoorde maaltijd in een goed restaurant”.

Waar de overheid vooral wijst op de gezondheidsaspecten, dat meeroken bijvoorbeeld schadelijk zou zijn, daar hebben de niet-rokende bezoekers het vooral over hinder, stankhinder wel te verstaan. “Het is bijzonder smerig en asociaal”, aldus Eduard Pijl. “Het is verbijsterend te zien dat er geen stukje van de wereld vrij is van sigarettenpeuken. Tot op het strand zit je gewoon in een asbak.” Pijl kan niet wachten totdat hij eindelijk weer kan uitgaan zonder “uitgerookt” te worden.

De wrok tegenover de roker zit diep, zo blijkt wel. Grote woorden worden niet geschuwd. Dieter Heymann, zelf ex-roker, laat vanuit Houston (VS) weten dat rokers “de ergste terroristen op aarde” zijn. “Het kan rokers geen bal schelen of iemand aan hun vieze gewoonte aanstoot neemt of er echt medische last van heeft.” Bij zijn bezoeken aan Nederland kookt Heymann naar eigen zeggen altijd voor zichzelf om “de smerig doorrookte nicotine-dens” te mijden. “In dit opzicht is de USA Nederland lichtjaren voor”, stelt hij.

“Ik ben het zat om asociaal genoemd te worden!”, werpt een vrouw, die al 35 jaar rookt, tegen. “Normale mensen houden rekening met elkaar dus vraag ik of er iemand is die bezwaar heeft als ik een sigaret opsteek.” De buitenlucht is volgens de rookster “van ons allemaal”. Ze voelt zich gediscrimineerd. Enkelen van haar medestanders spreken zelfs niet meer van een antirook-lobby, maar van “gezondheidsmaffia”. Ook zou het verbod hypocriet zijn. Een bezoeker vraagt zich af waarom het genereren van schadelijke GSM-straling niet verboden wordt, of het produceren van uitlaatgassen. “Alles wat slecht en ongezond is, maar onze economie stimuleert, is toegestaan”, luidt zijn verdachtmaking. Een ander wijst op de openbare orde. “Straks heb je meer dronken mensen op straat omdat je daar wel mag roken. Ik ben bang dat het rookverbod niet ten goede komt van de sfeer in het uitgaansleven.”

Een paar rokers en niet-rokers blijken het met elkaar eens zijn. Patrick Faas (roker) en Carel van Eeden (“anti-roker”) hebben elkaar wat dat betreft gevonden. De laatste, een voormalig lid van het Astmafonds, vindt dat mensen die graag willen roken dat moeten kunnen doen, maar dan graag ergens apart. “De overheid gaat zijn boekje te buiten met een generaal verbod. De burger heeft recht om te roken zolang anderen daar geen last van hebben.” Faas: “Ik rook nog steeds, maar ik leg me geheel neer bij het rookverbod.” Tegen Van Eeden zegt hij: “Kijk aan, u 200% anti-roker, ik roker, en we zijn het helemaal eens. Leuk.”

Faas is zelfs uiterst kritisch op zijn lotgenoten. “Verslaafde hersenen zijn geweldig creatief in het bedenken van excuses. Het laat zich vergelijken met de onzin die we uiten als we verliefd zijn. We zijn veel minder vrij in onze ‘rationele’ gedachtegang, dan we zouden willen denken.”

Toch vindt er weinig verbroedering plaats tussen rokers en niet-rokers. Ze staan eerder als winnaar en verliezer tegenover elkaar, zonder mededogen. “Veel plezier straks in jullie eigen rookwoning, glazen rookruimtes of gewoon buiten”, luidt één van de laatste sneren richting de roker. “Blijf vooral lekker roken met die plaat voor de kop die zo dik moet zijn als een stoeptegel.”

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57

belangrijk Re: Uit de NRC.

Bericht van witje op za jun 28, 2008 9:26 pm

Gelukkig is het hier in het dorp anders
    Op een enkeling na is iedereen tegen het rookverbod

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    e-rookt: Mini sigaret
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op za jun 28, 2008 9:53 pm

Hier staat in de krant elke dag een aflevering over het stoppen met roken per 1 juli, nou als je dat leest.....wij zijn toch maar stinkende paria's, want daar komt het op neer. Ik heb me zelf voorgenomen dit niét meer te lezen!!
    Witje, ook bij ons is iedereen er tegen maar de kranten staan bol van de artikelen van de anti-rook-lobby. Het is dus niet alleen de NRC, ook Dagblad de Limburger kan er wat van!

silly
    Gedreven
    Gedreven

Vrouw
    Aantal berichten: 113
    Leeftijd: 51
    Registration date: 25-06-08

Bericht van silly op zo jun 29, 2008 11:17 am

Zoals ik af en toe de artikelen lees over rokers en niet rokers, heb ik af en toe het gevoel dat er een burgeroorlog aan het ontstaan is. Waar is het respect voor elkaar gebleven!! Waarom moet het een spelletje worden "wie wint er" en waarom deze macht strijd!! Waarom kunnen ze niet gewoon rokers- en niet rokers restaurant invoeren?? Ik voel me ook al jaren crimineel.... ben altijd bang dat mensen negatief naar mij zullen kijken als ik mijn sigaretje opsteek. Probeer er lak aan te hebben, maar altijd voel je die priemende ogen in je rug. Voel me opgelucht als ik zie dat een ander ook rookt en voel gelijk een bondsgenootschap. Het is absoluut geen waarheid dat een roker geen rekening houdt met een roker!! Zelfs in mijn eigen huis, wat mijn veilige haven is, vraag ik aan de mensen of ze last hebben van mijn rook, dan laat ik het liggen! Er zijn maar heel weinig dingen waar een mens van geniet, dat niet ongezond kan zijn. Neem maar eens een lekkere lollie... Zit veel suiker in... je tanden gaan eraan.... je wordt er dik van... Ik geniet van mijn rokertje... Ik blijf wel lekker thuis zitten. Hoef ik me niet schuldig te voelen en geen crimineel met priemende ogen in mijn rug. Dat ik daarnaast een normaal en volgens mij geen slecht mens ben.... Boeit ze niet. Tegenwoordig is een moordenaar die niet rookt een beter mens dan een gewone burger die wel rookt. Het verloop van deze anti rook mafia is echt afschuwelijk!!!!! Wanneer gaan we als mens elkaar nu toch eens respecteren!!

x@n
    Ervaren
    Ervaren

Aantal berichten: 585
    Registration date: 08-03-08

Bericht van x@n op zo jun 29, 2008 7:32 pm

Niet rokers cafe's en restaurants hadden ze al geprobeerd maar die liepen niet, dus nu maar per 1 juli alles niet roken, zo drijf je je zin door.
    Silly, voel je niet schuldig en blijf ook vooral niet thuis zitten er zijn nog genoeg rokers en ook niet rokers kunnen aardig en gezellig zijn. Laat je niet gek maken, 't zijn altijd de minst flexibele, starre, overtuigd van hun eigen mening mensen, die het nieuws halen en op hun strepen staan. :;22:

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op zo jun 29, 2008 10:19 pm

X@n, je hebt volkomen gelijk, maar toch voel ik me soms het zelfde als Silly hoor!

silly
    Gedreven
    Gedreven

Vrouw
    Aantal berichten: 113
    Leeftijd: 51
    Registration date: 25-06-08

Bericht van silly op ma jun 30, 2008 9:22 am

Jeetje Xan, dat het al was uitgeprobeerd heb ik gemist Embarassed . En bedankt voor je lieve woorden !!
    Je raakt af en toe alleen zo gefrustreerd van die heksen jacht Very Happy
    Ik meen eergisteravond, was er in hart van nederland een onderdeel, waar in een cafe een rokers avond was georganiseerd Very Happy Very Happy De uitdaging was het hele cafe knetter blauw te roken. Dat lukte aardig en ik had er reuze lol door. Niet dat ik analoog roken nu wil promoten, maar vind het gevoel van protest wel lekker clown

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62

Bericht van Ariane op ma jun 30, 2008 11:41 am

Vanavond schijnen er ook weer allerlei dingen te gaan gebeuren bij verschillende café's.
    Wij waren gisteravond in onze stamkroeg en hebben met een aantal vaste gasten voor we weggingen alle asbakken opgeruimd . Ze zijn op maandag gesloten, dus was het gisteren peukenafscheid wink_small.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op ma jun 30, 2008 3:51 pm

Hier hebben ook wat kroegen speciale feestjes voor vanavond georganiseerd!
    Vandaag een gewéldig artikel in de krant gelezen, maar heb even geen tijd om het over te typen. Zal ik vanavond doen.

Het is nu do mei 24, 2012 12:56 am