Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

resetten

Deel

cimda
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2848
    Leeftijd: 52
    e-rookt: Mini sigaret
    e-rookt: Sigarillo
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 06-03-08

resetten

Bericht van cimda op za sep 13, 2008 11:28 am

Mijn e-cig sigaar doet het alleen nog sla je een speld in het reset gaatje steekt, anders vertikt ie het. Iemand idee wat ik kan doen dat ie het ook zonder speld doet? vraagteken

En hoe kan je cigarillo's resetten, zit daar ook ergens een gaatje ofzo?

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper
    Registration date: 20-12-07

Re: resetten

Bericht van jan op za sep 13, 2008 12:12 pm

Een goede reinigingsbeurt kan misschien nog enig soelaas bieden voor je sigaar. Maar ik ben bang dat de vacuumschakelaar de geest heeft gegeven. Alleen garantie kan dan nog een oplossing bieden.
    Als er geen garantie meer is kun je natuurlijk eens wat groffer reinigen. zie hiervoor onze FAQ Probeer dan metname eens methode 3.

Een sigarillo heeft géén resetfunctie. Blazen op de "led"kant is de enigste manier om de atomizer schoon te branden.

cimda
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van cimda op za sep 13, 2008 12:18 pm

Nou, dan hebben we maar pech gehad.
    Ga straks nog 1 ding proberen en anders komen ze jou kant op of doe je er niets meer mee, met kapotte e-dingen.

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1942
    e-rookt: Penmodel sigaret
    Registration date: 14-06-08

Bericht van Kitty op za sep 13, 2008 12:57 pm

Jan, je verwijst naar de faq, maar daar staat ook nog de alcoholmethode. Is deze inmiddels niet achterhaald? Zeker sigaren schijnen heel slecht tegen alcohol te kunnen. Dus ik zou toch wel drie keer nadenken voor je er alcohol ingooit.

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3573
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op za sep 13, 2008 1:19 pm

Ik herinner me nog wel een zelfde geval, Cimda, waar de eigenaar toen een knopje heeft gemaakt op die 'reset-functie'... en toen had hij dus een handbediende switch er op. Als je knutsel-neigingen krijgt dan ligt daar misschien ook nog een mogelijkheid.

cimda
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van cimda op za sep 13, 2008 1:29 pm

Veri schreef:Ik herinner me nog wel een zelfde geval, Cimda, waar de eigenaar toen een knopje heeft gemaakt op die 'reset-functie'... en toen had hij dus een handbediende switch er op. Als je knutsel-neigingen krijgt dan ligt daar misschien ook nog een mogelijkheid.

dat heb ik ondertussen al gedaan, lol, heb de speld waarmee hij het wel doet helemaal omgebogen en vastgezet met luxe plakband waar rode rozen opzitten. Dus nu heb ik en sigaar met rozenmotief en aan het einde is een verdikking waar de speldenknop onderzit. Als ie het het weekend blijft doen, knip ik die knop er gewoon af want ik hoef die knop niet in te drukken om te roken.

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 1:37 pm

Kitty schreef:Jan, je verwijst naar de faq, maar daar staat ook nog de alcoholmethode. Is deze inmiddels niet achterhaald? Zeker sigaren schijnen heel slecht tegen alcohol te kunnen. Dus ik zou toch wel drie keer nadenken voor je er alcohol ingooit.

Tja wat is achterhaald? Ik gebruik die methode nog steeds wel, al moet ik er bij zeggen dat dit dan wel het laatste redmiddel is.
    Als je alles letterlijk neemt hebben de verkopers liever helemaal niet dat je schoonmaakt. Ze doen dat liever zelf, dan hebben ze ook alles in de hand. Ik kan me hier met de garantie afwikkeling ook wel iets bij voorstellen, zou mijn voorkeur ook zijn.

Ik lees ook hier en daar dat er een ultrasoon wordt gebruikt voor de reiniging. Er wordt volgens mij aangenomen dat het artikel dan wordt schoongetrilt, neem maar van mij aan dat een ultrasoon niet met trillingen werkt.
    Wij gebruiken dergelijke apparaten op het werk en ik weet dus hoe die werken.

Er worden geen trillingen in het water gestuurd maar hoge geluidsgolven ergens bij de 40Khz. Deze geluidsgolven dringen tussen het materiaal (hoe harder het materiaal hoe beter) en de eventueele zachtere vervuiling. Op deze plek vind dan cavicatie plaats.
    Cavicatie is een implosie van kleine waterdamp belletjes. (hetzelfde effect zie je ook wel als je water kookt. Vlak voordat het water kookt raast het water, je ziet dan belletjes op de bodem van de pan opstijgen die voordat ze de oppervlakte bereiken imlpoderen).
    Deze implosie zorgt ervoor dat het zachtere materiaal, meestal de vervuiling, losschiet van het hardere, normaal het deel dat je wilt behouden, materiaal.
    Kun je je ongeveel voorstellen welke krachten hiermee gemoeid zijn? Denk hierbij eens aan de wiremesh (staalwol van het brugje) en het o zo gevoelige gloeidraadje.
    Ook een leuk weetje is dat materiaalen zoals rubber en siliconen de geluidsgolven absorberen en zodoende het effect teniet doen of tenminste drasties verminderen zodat van ultrasoneren geen sprake meer is.
    Laat er nu een paar leuke stukjes siliconenrubber in onze e-artikelen zitten. Very Happy

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 1:37 pm

Volgens mij dwaal ik een beetje van het onderwerp af. Embarassed

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -

Bericht van Ariane op za sep 13, 2008 3:35 pm

jan schreef:Volgens mij dwaal ik een beetje van het onderwerp af. Embarassed

lippen verzegeld

Je kunt ook goed je diamanten juwelen, als je die hebt natuurlijk, in zo'n badje gooien :;22:

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3573
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op za sep 13, 2008 3:39 pm

Volgens mij ook wink_small

Niettemin wel een goed stukje wetenschap voor wie dat nog niet wist, lijkt me. Ik heb ook nog niet echt goede resultaten van ultrasoon gepost zien worden... er zijn wel wat resultaten, maar niet fantastisch kennelijk.

Om nog wat verder af te dwalen: kent iemand EM? (effectieve micro-organismen... zoals die bijv. olie afbreken/'opeten' dat in het milieu terecht komt dus...). Ik heb nog geen goeie EM-derivaat kunnen maken, ik moet denk ik eerst op het seizoen met constant verwarming aan wachten (temp. boven 30C nodig om goed resultaat te krijgen... lastig in een niet-broeihete zomer...) - en ben dan benieuwd of dát wat doet in de e-rookwaar qua schoonmaken... wie weet...

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man
    Aantal berichten: 1252
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 05-05-08

Bericht van Partysmoker op za sep 13, 2008 3:57 pm

Veri schreef:Volgens mij ook wink_small
    Ik heb ook nog niet echt goede resultaten van ultrasoon gepost zien worden... er zijn wel wat resultaten, maar niet fantastisch kennelijk.

Dan zal ik de 1ste zijn a cigar
    met een GOEDE ultrasoon reiniger word de atomizer GOED zuiver wink_small
    (kosten ongeveer een 100 > 150 euri !, ik weet het niet meer scratch )

maar als je een ultrasoon reiniger(op batterijen rond de 20,00) koopt die een paar tientjes kost kan ik me voorstellen dat het niet werkt scratch
    zijn leuk als gadget zijnde Embarassed
    Let wel op dat je niet de temperatuur te hoog zet ! < dan gaat nl de verf van de atomizer af Embarassed
    maar bij die goedkopere zullen de batterijen eerder leeg zijn dan dat hij die temperatuur gehaald heeft :engel004:

Als ik hem in de ultrasoon gehad heb en de atomizer is droog , dan zie je de spiraal weer HELEMAAL oranje gloeien wink_small

Jacqueline V
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2532
    Leeftijd: 50
    Registration date: 26-06-08

Bericht van Jacqueline V op za sep 13, 2008 4:03 pm

Partysmoker schreef:
    Veri schreef:Volgens mij ook wink_small
    Ik heb ook nog niet echt goede resultaten van ultrasoon gepost zien worden... er zijn wel wat resultaten, maar niet fantastisch kennelijk.

Dan zal ik de 1ste zijn a cigar

maar als je een ultrasoon reiniger(op batterijen rond de 20,00) koopt die een paar tientjes kost kan ik me voorstellen dat het niet werkt scratch
    zijn leuk als gadget zijnde Embarassed
    Let wel op dat je niet de temperatuur te hoog zet ! < dan gaat nl de verf van de atomizer af Embarassed
    maar bij die goedkopere zullen de batterijen eerder leeg zijn dan dat hij die temperatuur gehaald heeft :engel004:

Als ik hem in de ultrasoon gehad heb en de atomizer is droog , dan zie je de spiraal weer HELEMAAL oranje gloeien wink_small

Jan waar koop je die?
    En hoe hoog mag de temperatuur van het water zijn?

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 4:15 pm

Ah, zo'n hobby ding bedoel je. Very Happy
    Ik zal eens een keer een goede vervuilde in de ultrasoon bij ons gooien en kijken wat er gebeurt. Je weet wel een GOEDE ultrasoon van ongeveer €8000. wink_small
    Wie weet kan ik wel een schoonmaak handeltje beginnen. Ik denk dat er gemakkelij 5000 atomizers in kunnen.

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man

Bericht van Partysmoker op za sep 13, 2008 4:18 pm

Jacqueline V schreef:Jan waar koop je die?
    En hoe hoog mag de temperatuur van het water zijn?

ik weet niet meer waar ik hem gekocht heb , zou moeten spitten in rekeningen Embarassed
    Ger (die is hier ook lid ) die weet volgens mij wel een adresje wink_small
    ik zet de temperatuur niet boven de 25graden ! , als je hem op 40 + zet dan komt de lak er vanaf
    krijg je wel mooi rvs model Very Happy

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 4:20 pm

De beste temperatuur van een ultrasoon ligt op 35° +- 5°.
    Onder deze temperatuur zal de reiniging een stuk minder zijn hoger zal resulteren in aankoeken (verharden) van vuil waardoor deze moeilijker of soms zelfs helemaal niet meer te verwijderen is.

Met het loslaten van de verf heb ik natuurlijk geen ervaring.

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1942
    Registration date: 14-06-08

Bericht van Kitty op za sep 13, 2008 4:23 pm

Wel Jan van PS geeft hier toch duidelijk aan dat bij 25 graden de atomizer goed schoon wordt. Maar hier zal wel kruising van postings hebben plaatsgevonden. :;22:

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 4:23 pm

Een scheurtje/ barstje in de lak, hoe klein ook, kan natuurlijk ook leiden tot cavicatie tussen de lak en het metaal waardaar er stukken kunnen afslaan.

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man

Bericht van Partysmoker op za sep 13, 2008 4:24 pm

jan schreef:De beste temperatuur van een ultrasoon ligt op 35° +- 5°.
    Onder deze temperatuur zal de reiniging een stuk minder zijn hoger zal resulteren in aankoeken (verharden) van vuil waardoor deze moeilijker of soms zelfs helemaal niet meer te verwijderen is.

Jan
    ik weet enkel hoe het gaat met atomizers wink_small
    maar steek er je vinger maar in als hij nog "koud" is , je voelt wel degelijk "iets"
    en er zijn al heel wat atomizers met SS liquid erin zuiver gemaakt wink_small
    want voordat ze erin gingen gloeiden ze klein beetje , nadien helemaal
    dus hoe het zit met andere dingen weet ik niet scratch

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man

Bericht van Partysmoker op za sep 13, 2008 4:32 pm

Fotootje

En daar komt hij ook vanaf die ik heb wink_small

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 4:34 pm

Ik heb ook geen ervaring met het reinigen van atomizers in een ultrasoon dus neem ik graag van je aan dat in dit geval blijkt dat 25° de beste temperatuur is.

Omdat deze apparaten tot mijn werk behoren heb ik wel weet van de werking en eigenschappen ervan en ik kan mij voorstellen dat een overdosis ultrasoneren tot schade zou kunnen leiden.

Is er ook al gezegt dat langer dan 3 minuten ultrasoneren energieverspilling is? Natuurlijk kun je na grondig spoelen wel een tweede of derde keer ultrasoneren.

Gebruik je ook een emulgator in je ultrasoon Jan?
    Zo niet wil ik je wel wat opsturen. Je kunt dat dan ook eens proberen. Waarschijnlijk kun je dan met een nog lagere temperatuur en een kortere tijd toe.

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 4:37 pm

Partysmoker schreef:Fotootje

En daar komt hij ook vanaf die ik heb wink_small

Ziet er wel pro uit moet ik zeggen. Is inderdaad één van de beteren.
    Gebruik je wel een inzetrekje? Materiaal nóóit zo op de bobem leggen.
    Gebruik ook áltijd de deksel als je in de buurt blijft. Ondanks dat je ze niet kunt horen zijn ze erg schadelijk voor het gehoor!

Ger
    E-damper van het jaar

Aantal berichten: 209
    e-rookt: De Kameleon
    Registration date: 10-05-08

Bericht van Ger op za sep 13, 2008 4:38 pm

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3128

hier te koop dus glimlach

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man

Bericht van Partysmoker op za sep 13, 2008 4:49 pm

jan schreef:Gebruik je ook een emulgator in je ultrasoon Jan?
    ik werk er puur en enkel met water mee wink_small , niks geen bijkomende "smaakjes" als er een atomizer in heeft gelegen
    ik zou ook niet weten waar het voor dient Very Happy

Gebruik je wel een inzetrekje? Materiaal nóóit zo op de bobem leggen.
    dat gebruik ik dus wel wink_small

Gebruik ook áltijd de deksel als je in de buurt blijft. Ondanks dat je ze niet kunt horen zijn ze erg schadelijk voor het gehoor!
    Staat buiten onder afdak , aangezien het een klere herrie is glimlach , met of zonder deksel je hoort het wel degelijk
    zullen ook wel meer lawaai maken als die van 8000euri wink_small , maar deze werkt goed genoeg voor wat ik ermee moet doen
    en munne bril is sinds die tijd ook goed zuiver wink_small

@Ger
    toevallig zat het stickertje er nog op van HBM machines Very Happy

Jacqueline V
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2532
    Leeftijd: 50
    Registration date: 26-06-08

Bericht van Jacqueline V op za sep 13, 2008 7:41 pm

Bedankt Ger.
    Maar misschien een stomme vraag.
    Mogen er ook meerdere atomizers tegelijk in,of beschadig je dan de lak omdat ze tegen elkaar aan komen?

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za sep 13, 2008 8:05 pm

Handige tip om te kijken of je ultrasoon nog goed is Jan.
    Hang er eens een stuk aluminiumfolie in en zet hem aan. Je zult zien dat er dan hele kleine gaatjes in de aluminiumfolie komen.
    Je kunt dan gelijk mooi zien in welke gebieden de ultrasoon niet effectief is. Tussen de stralen zit namelijk nog een ruimte. Daar waar geen stralen zitten zitten dan ook geen gaatjes en er vind natuurlijk ook geen reiniging plaats.

Het is nu do feb 09, 2012 12:00 am