van Kitty op wo sep 17, 2008 2:53 pm
Even over hoe lang gaan ze mee. Daar kan ik nog niet echt iets over zeggen. Ik e-rook nu drie maanden. Het eerste wat ik aanschafte was een Sedansa sigaar, deze heb ik echt dagelijks zeer intensief gebruikt en die is nu pas overleden. Ik kreeg binnen een dag een compleet nieuwe geleverd van Josi van ClassySmoke, dus hoe lang gaat een Sedansa sigaar mee? Vijf jaar! Want bij normaal gebruik en goed onderhoudt wordt deze sigaar gewoon gedurende die tijd vervangen als hij het niet meer doet.
Daarnaast heb ik bijna net zo lang al een Bling van Wayne, die doet het nog steeds zonder enig probleem. Ook hier vijf jaar garantie.
Ook heb ik nog een Cubasigaar van Saferoken, de eerste hield er na nog geen twee weken mee op, maar ik kreeg ook meteen een nieuwe geleverd. Hier zit echter drie maanden garantie op. Die zijn nog niet verstreken maar de sigaar dampt nog perfect.
Verder heb ik nog twee PartySmoker pennen, de atomizers doen het al ruim twee maanden prima, alleen de batterijen lopen nu behoorlijk terug en een is reeds overleden. Dus het lijkt erop dat de batterijen niet veel langer dan drie maanden meegaan en dit ook niet echt redden.
De Diva heb ik nog te kort om te kunnen zeggen hoelang deze mee gaat, maar ook hier geldt weer vijf jaar garantie, zelfs op de batterijen! Dus dat zit zeker wel goed. Je betaalt dan wel meer, maar dan heb je ook wat.
Het lijkt erop dat vooral de batterijen niet echt heel lang meegaan, en als je die dan iedere drie maanden moet vervangen, zeker als je meer pennen rookt, dan wordt dat best wel een kostbare grap. Dan zit je bij een goedkopere pen toch wel vrij snel aan hetzelfde bedrag, en uiteindelijk meer dan je voor een Sedansa betaald. Overigens is het niet zo dat je geen andere goede ampullen mag roken in een Sedansa, als je hier goed mee omgaat. En de liquid, bijvoorbeeld als je zou druppelen, niet de oorzaak is dat je de batterijen verzuipt. Of als je liquid gebruikt die de gloeidraad dicht laat slibben, dan vervalt uiteraard de garantie. Hoewel het wel zo is, dat de Sedansa pen gewoon het beste rookt met de originele ampullen.
Maar eigenlijk kan er na een jaar e-roken pas goed de balans opgemaakt worden hoelang de verschillende merken meegaan. En zover ben ik nog niet.