Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Bedorven liquid?

Deel

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper
    Registration date: 20-12-07

Bedorven liquid?

Bericht van jan op zo sep 14, 2008 4:00 pm

Ik lees op Duitse fora over bacterie en schimmelsporen in liquid. Er wordt daar gezegt dat dit veel voorkomt, met name in e-cig liquid, en deze weg te gooien.
    Zijn er hier ook mensen die dit al hebben gehad? Op zich vind ik dit wel zorgwekkend.

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper

Re: Bedorven liquid?

Bericht van jan op zo sep 14, 2008 4:04 pm

Voor degene die daar lid zijn is de volle tekst hier te lezen, hier en hier.

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op zo sep 14, 2008 5:49 pm

Ik weet niet of het over hetzelfde geval gaat als al een tijdje geleden opdook (ook in duitsland, dus alle kans dat het inderdaad een 'rondzingend' verhaal is): maar er is uiteindelijk onderzocht wat het was, en het bleken noch bacteriën, noch schimmels te zijn; maar om oxidatie te gaan.

Niet dat dát er smakelijk uitziet, ruikt of ongetwijfeld ook smaakt... maar zorgelijk qua ziekte-verwekkers is het dan (als het om hetzelfde gaat) dus helemaal niet gelukkig. glimlach (Ik zou 't toch óók weggooien, daar niet van... maar oxidatie dus...) glimlach

Laatst aangepast door Veri op zo sep 14, 2008 7:06 pm; in totaal 1 keer bewerkt

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57

Bericht van witje op zo sep 14, 2008 6:30 pm

Bedoel je roest?

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op zo sep 14, 2008 7:11 pm

Roest is ook een vorm van oxidatie (ijzer/lucht/vocht die op elkaar reageren); maar de liquid kan ook reageren op een metaal... en weet je wel die mooie groene daken? Dat is dus geoxideerd koper (reagerend met water in en uit de lucht). Je kunt er allerlei fraaie uitingen van krijgen (met bijbehorende fraaie kleuren en geuren ook...) als oxidatie plaatsvindt - afhankelijk van welke stoffen er bij betrokken zijn.

Margriet
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Vrouw
    Aantal berichten: 125
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Mini sigaret
    Registration date: 30-08-08

Bericht van Margriet op zo sep 14, 2008 7:28 pm

Daar komen jullie wel te laat mee scratch , heb net van Jan een boel liquid gekocht lippen verzegeld , moet ik die als het komt gelijk weg gooien dan ??

Sidoon
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 4038
    Leeftijd: 47
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 07-06-08

Bericht van Sidoon op zo sep 14, 2008 7:56 pm

Ik denk dat dat wel mee zal vallen Margriet want de flesjes zijn niet open geweest en nog nergens mee in aanraking geweest. Veri, correct me if I'm wrong.....

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57

Bericht van witje op zo sep 14, 2008 8:51 pm

Ik denk ook dat zolang de flesjes dicht zijn er niks gebeurd

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op zo sep 14, 2008 10:30 pm

Denk ik ook Witje.
    Pas als er bacteriën of andere troep bij het productieproces in de liquid zou komen zou je je zorgen moeten maken.
    Ik heb dit probleem nog nooit hier van iemand gehoord, IS er in ons forum iemand die dit al eens mee heeft gemaakt?
    Als je een open flesje máánden onder zeer wisselende temperaturen ofzo laat staan vraag je er natuurlijk om!
    Levensmiddelen lopen ook zelf je ijskast uit als ze over datum raken, dus je zult er gewoon normaal mee om moeten gaan dan kan er ook niets mis gaan. Ja toch? of niet dan!

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1942
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 14-06-08

Bericht van Kitty op ma sep 15, 2008 12:08 am

Ik ga van het volgende uit. Zolang de liquid er nog mooi helder uitziet gebruik ik hem. Als deze op een gegeven moment troebel zou worden, of er dingen in gaan drijven dan gooi ik hem weg. Ik bewaar liquid altijd in de koelkast, en ik gebruik liquid van al meer dan drie maanden oud, die nog steeds prachtig helder is en nog steeds prima smaakt.

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op ma sep 15, 2008 12:37 am

Joh, niet zo gauw zorgen maken Margriet! wink_small
    Levensduur indien koel bewaard minimaal een jaar; en sommigen houden 2 jaar aan of nog langer. En verder zoals Kitty zegt: zolang het mooi helder is en ook niet vreemd ruikt: niets aan de hand... en overigens die gevallen van oxidatie: dat ging vooral om ampullen; die geloof ik ook nog in de sigaret/sigaar zaten, of daar in gezeten hádden... (dat is dan ook de plek waar ze in aanraking komen met metaal; terwijl sowieso een ampul minimaal bij het vullen met de lucht in aanraking komt).

Margriet
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Vrouw

Bericht van Margriet op ma sep 15, 2008 9:33 am

De één zei een tijdje geleden in de koelkast zetten, de ander zei, dat mag juist niet, maar wat dan vraagteken scratch

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op ma sep 15, 2008 12:44 pm

Dan is het lijkt mij aan jou om vervolgens één van de volgende afwegingen te maken:

- Wie/welke lijkt me het meest geloofwaardig, wie/welke heeft de meeste juist lijkende argumenten, die ik bij voorkeur ook zélf na kan zoeken via google oid?

en/of:

- welke van de beschreven maatregelen kan naar mijn mening in ieder geval vást geen kwaad, en/of welke zou wel eens verkeerde gevolgen kúnnen hebben.

Tja, en dan maar handelen volgens 'beste inschatting' ... 100% zekerheid krijg je toch nergens immers... tenzij het de zekerheid van de onzekerheid is... Very Happy

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1942
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 14-06-08

Bericht van Kitty op ma sep 15, 2008 12:58 pm

Bij mij werken de liquids prima en ik bewaar ze dus in de koelkast. De ampullen bewaar ik niet in de koelkast. Er gebeurt in ieder geval helemaal niets naars met de liquid als je het in de koelkast bewaart. Het wordt niet dikker of wat dan ook. En je kan het zelf toch ook gewoon proberen?
    En ik wil dan wel eens weten waarom je liquid niet in de koelkast zou mogen zetten, heb je daar ook de argumenten bij?

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op ma sep 15, 2008 5:28 pm

Je zou het ook nog kunnen doen zoals ik het doe misschien. Mijn koelkast is nogal ver weg van mijn computerplek (waar ik als ik thuis ben meestal zit, ook grotendeels voor m'n werk) en dat is voor mij reden om een weekvoorraadje (in hele kleine flesjes qua liquid; en een paar losse ampullen van de soorten die ik heb in een handzaam doosje bij elkaar, zonodig elke ampul even met viltstift beschreven qua inhoud) bij m'n bureau te hebben staan; terwijl verder alle liquid en ampullen in de koelkast staan.

Er zijn inderdaad sómmige liquids die iets dikker worden in een erg koude koelkast (1 a 2C heb ik het dan over dus echt koud)... maar dat is op deze manier geen enkel probleem, want als je ze op kamertemperatuur brengt worden ze gewoon weer minder dik, zoals ze eerst waren, geen enkele verandering; en door een kleine voorraad die snel op is bij kamertemperatuur te hebben staan, heb je daar dus geen enkele last van zelfs als je die soorten liquid gebruikt. glimlach

Margriet
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Vrouw

Bericht van Margriet op ma sep 15, 2008 7:40 pm

Kitty zei...........
    En ik wil dan wel eens weten waarom je liquid niet in de koelkast zou mogen zetten, heb je daar ook de argumenten bij?

Een tijdje geleden werd er op dat andere forum gesuggereerd, dat ze in de ijskast moesten, dus ga maar zoeken op dat andere forum. scratch

Nee, bij mij staan de flesjes ook gewoon op tafel in de huiskamer. :engel004:

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op ma sep 15, 2008 9:40 pm

Een andere optie is natuurlijk ook: niet té grote hoeveelheden tegelijk bestellen.
    Als je iets uit china zou laten komen is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar de gewone standaard merken/vullingen zijn gewoon hier in ons kikkerlandje te krijgen. Als ik zie hoe snel bv Jan Partysmoker levert zie ik niet in waarom ik een jaarvoorraad tegelijk zou moeten bestellen.
    Alleen tijdens de vakantie in Zd-Frankrijk heb ik de vullingen in de ijskast bewaard vanwege de tropische temperatuur toen. Hier thuis heb ik de voorraad in een donkere kast en 1 of 2 doosjes gemakkelijk te grijpen gewoon in de woonkamer. Nooit problemen gehad.

Het is nu do mei 24, 2012 5:14 am