Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Voorlichting over sproeien. Speciaal voor Lotje.

Deel

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -
    Registration date: 20-12-07

grappig Voorlichting over sproeien. Speciaal voor Lotje.

Bericht van Ariane op vr sep 26, 2008 9:32 am

Sproeien.

Waarom sproeien katten? Sproeien is een natuurlijk gedrag en is bedoeld om het territorium van een kat af te bakenen. Omdat katten heel goed kunnen ruiken en hun communicatie grotendeels via geuren verloopt, kunnen katten uit de urinelucht afleiden of een poes bijvoorbeeld krols is, of welke kat op een bepaald moment in de buurt geweest is. Een groot misverstand is dat alleen katers kunnen sproeien. Ongecastreerde katers doen het wel veel vaker en de lucht van hun urine is veel doordringender dan die van hun gecastreerde soortgenoten en poezen. Als een kater die sproeit gecastreerd wordt, is het sproeiprobleem in huis in 80 procent van de gevallen opgelost. Maar zoals gezegd sproeien gecastreerde katers en poezen ook.
    Ons huis is een (gedeelte) van het territorium van uw kat(ten). Katten hebben nog andere methoden om hun luchtje in hun territorium te verspreiden. Dat hoeft niet perse door middel van sproeien. Dit kan bijvoorbeeld door het ‘kopjes’ geven. Veel eigenaren denken dat katten dit doen om hun aanhankelijkheid te tonen, maar in werkelijkheid zorgen katten er op deze wijze voor dat wij de geur van hun territorium aannemen. Als er door omstandigheden veel stress optreedt door bijvoorbeeld een verbouwing of de geboorte van een baby, is dit voor veel katten een aanleiding om met sproeien te beginnen. Sproeien is dus stress gerelateerd en heeft niets met de kattenbak te maken.
    Als u ziet dat uw kat een van de eerste keren sproeit, is het van belang na te gaan wat hiervan de oorzaak is. Ofwel welke stressfactor zorgt ervoor dat uw kat met dit gedrag begint. Het is namelijk zaak deze stressfactor zo spoedig mogelijk te elimineren. Maar ja, dat is niet altijd eenvoudig of mogelijk. Wanneer is het wel mogelijk? Bijvoorbeeld bij een kattenluikje. Vaak blijkt dat door het kattenluikje niet alleen de eigen katten naar binnen komen, maar ook vreemde katten. Uw eigen kat(ten) kunnen zich hierdoor zeer bedreigd in hun eigen territorium voelen. Sproeien is dan vaak het antwoord. Ook de vreemde katten kunnen in uw huis gaan sproeien, uw eigen katten zullen hier dan weer overheen sproeien. Het sluiten van het kattenluikje of een kattenluikje waar alleen uw eigen katten doorheen kunnen, door middel van een zendertje, is dan de oplossing.
    Als katten in uw huis gesproeid hebben, kunt u dit het beste met warm water en bijvoorbeeld groene zeep schoon maken. Nooit met een (scherp) ruikend schoonmaakmiddel! Dit is namelijk voor veel katten het sein om opnieuw over die plek heen te sproeien.
    Manieren om het sproeien onaantrekkelijk te maken zijn er zeker. Als een kat telkens tegen dezelfde plek sproeit, kunt u de watjes truc proberen: als een kat kopjes geeft, geeft hij ook geursporen af net als bij het sproeien. Met deze truc probeert u als het ware de kat voor te zijn. Veeg met een watje langs de zijkanten van zijn bek en plak dit op de plek waar de kat altijd sproeit. Doordat deze plek zijn geur nu draagt, zal sproeien overbodig worden.
    Een andere manier is het gebruik van de plantenspuit. Even spuiten om de kat te laten schrikken is voldoende om hem weg te jagen. Bij deze methode is het echter wel zaak om de kat op heterdaad te betrappen.

Yahoo Serious
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 1977
    Leeftijd: 52
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Sigaar
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 07-03-08

grappig Re: Voorlichting over sproeien. Speciaal voor Lotje.

Bericht van Yahoo Serious op vr sep 26, 2008 11:13 am

Waarom sproeien katten? Omdat ze gedronken hebben!
    Haal daarom de waterbak weg en u zult zien, binnen enkele dagen is het probleem opgelost.

silly
    Gedreven
    Gedreven

Vrouw
    Aantal berichten: 113
    Leeftijd: 51
    e-rookt: Mini sigaret
    Registration date: 25-06-08

Bericht van silly op vr sep 26, 2008 12:45 pm

Pfffff...sproeiende katten.... kweet er alles van..... Mijn grijze kat Bandit... Ik heb hem geadopteerd toen hij ongeveer 4 maanden was. Ik heb 3 jaar, 1 dag in de week bij de dierenambulance hier in Zoetermeer gewerkt en hij was met 2 zusjes in het Westerpark gevonden. Dumpkatjes! Walgelijk dat mensen dit doen, maar het is helaas zo. Ik zag hem en ik viel als een blok voor hem! Af en toe mochten de gevonden dieren als we er tijd voor hadden even loslopen. Hij viel vreselijk op. Wilde iedere kat die hij tegenkwam een dikke knuffel (kopje) geven. De 1 gaf hem een kopje terug en van de ander kreeg hij een mep. Toen was het etens tijd voor ons. Ik nam een grote hap uit mijn boterham, hij zag dat, sprong op de tafel en nam met mij een hap uit dezelfde boterham. Ik moest bijna knokken om mijn boterham terug te krijgen. Helaas... pedagogisch geheel onverantwoordelijk... ik schoot in de lach... Tja, hij is waarschijnlijk een kruizing siamees x abbesijn. 2 Karakter katten, maar ik genoot van zijn streken.
    We hadden nog geen katten, dus ik hem me gek geslijmd bij Aad (mijn vechtgenoot) of ik hem mocht adopteren. Eindelijk zwichte hij voor mijn gebedel en ik hem hem opgehaald. Ik had heel wat meegemaakt op de ambu, dus was vastbesloten om er een binnen kat van te maken. Dat is uiteindelijk niet gelukt! Die verhalen zal ik voor een ander moment bewaren. Hij deed absoluut zijn naam eer aan... Bandit.... Ik heb hem laten "helpen" toen hij ongeveer 7 maanden was. Ik weet eigenlijk niet meer precies wanneer het begon, voor of na het "helpen", maar meneer begon te sproeien. In het begin een enkele keer in de huiskamer. Tegen de bank aan, tegen de tafel aan, de gordijnen en noem maar op. Het werd steeds erger. Ik kon op een gegeven moment iedere dag het hele huis door zoeken waar de plekken konden zijn. Het werd steeds uitgebreider... in de voorraad kast, tussen de aardappels, tegen mijn schone was, achter de was machine... noem maar op, echt overal. Ik werd er radeloos van. Hij weigerde op de kattebak te gaan. Ik hoorde van iemand dat er wel wat aan te doen was, dus ik ben met hem naar de dierenarts gegaan met de vraag of er een therapie voor was. Ik vertelde hem ook, als er niets voor was, dat ik hem wilde laten inslapen.... dit was echt niet te doen! Geloof me alsjeblieft, dat dit geen onoverdachte beslissing was en dat er veel tranen bij te pas zijn gekomen. maar als ik de kids naar bed bracht en ik moest eerst het beddegoed verschonen, omdat er weer een natte plek op zat.... Maar god zij dank... Het kon een hormonen kwestie zijn of stress. Eerst kreeg hij een hormonen prik. 1 Dag hielp het en het feest begon opnieuw. Dus weer terug en ik kreeg pillen voor hem. 1 Pil per dag moest hij. Het arme dier leek wel dronken! Dus het werd een halve pil per dag en....... het sproeien stopte!!!!!!! Op een enkel ongelukje na sproeit hij niet meer!!!! Ik was en ben de koning te rijk. Het middel heet clomicalm. Iedere dag een half pilletje voor het slapen gaan en het probleem was opgelost. Tussen door hebben we nog een stop poging gedaan, maar het sproeien begon dan na een paar dagen weer. Dus de rest van zijn leven zal hij deze pillen moeten hebben, maar dat zal me een worst wezen! Toen hij net aan de pillen zat, kreeg ik van buren nog wel eens te horen "Goh, Bandit wordt al echt een oude kat he? Hij wordt steeds rustiger." "Nou, nee, hij is (toendertijd) pas 6 jaar, maar hij is aan de drugs..." Misschien kun je je een beeld vormen hoe ze dan naar mij keken???
    Maar voorlopig kan ik blijven genieten van mijn Bandit!!!!

silly
    Gedreven
    Gedreven

Vrouw
    Aantal berichten: 113
    Registration date: 25-06-08

Bericht van silly op vr sep 26, 2008 12:49 pm

Ik wil nog even een kleine uitleg geven over het "inslapen". Dit was dus al een gedumpte kat. Ik kon ook beslissen om hem naar het asiel te brengen. Ik zag al helemaal voor me, dat hij dat sproeien bij een ander adres ook zou gaan doen. Hij zou dan weer terug gebracht worden, weer geplaatst worden, weer terug gebracht worden enz..... Ik wilde niet dat het een zwerf kat zou gaan worden en vond de beslissing inslapen het beter voor hem. Deze gedachte was echt niet over 1 dag ijs bedacht...... Maar het is gelukkig niet aan de orde. Ik geniet nog iedere dag van hem.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op vr sep 26, 2008 3:03 pm

Waouw!
    Gewéldig!
    Bedankt voor jullie uitleg! Duidelijker kon niet,
    maar.....
    wat ben ik blij dat ik geen katten heb!!!!
    Wát een gedoe en wat een werk door al dat gesproei!!!
    Door dit forum met al z'n liefdesverklaringen aan de katten en leuke foto's was ik toch bijna over stag, maar na die verhalen over sproeien..
    nee, dank je!

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1942
    Registration date: 14-06-08

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 3:06 pm

Gewoon een poesje nemen, die sproeien niet.

Yahoo Serious
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 1977
    Leeftijd: 52
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 07-03-08

Bericht van Yahoo Serious op vr sep 26, 2008 3:11 pm

Dat zeg jij, ik heb ooit een vriendin gehad....

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 3:24 pm

Kijk dan lotje, dit is de nieuwe aanwinst van mijn dochter, is het geen dotje? Dit is een poesje.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr sep 26, 2008 3:26 pm

Goh, Yahoo
    wat heb ik jouw toch gemist!!!!!!!

Ja Kitty..een schat van een poes.....
    en over een tijdje komen jullie weer met een of ander verhaal over poezen waardoor ik dan weer van gedachte moet veranderen!

Voorlopig laat ik het maar gewoon bij lieve hondjes!!!

Agnes
    Ervaren
    Ervaren

Vrouw
    Aantal berichten: 716
    Leeftijd: 65
    Registration date: 20-01-08

Bericht van Agnes op vr sep 26, 2008 3:55 pm

Kitty schreef:Gewoon een poesje nemen, die sproeien niet.

Geholpen poezen sproeien ook hoor.
    Onze Yari sproeide af en toe en Nala was zijn maatje en dus deed Nala lekker met Yari mee.

Sinds de kittens hier zijn, heb ik Nala weer af en toe betrapt in de houding van sproeien.

Maar door drastische maatregelene hier in huis, zijn we al 14 dagen van het gesproei in huis af.

WIJ roken het niet, maar als ik de kittens ergens zag snuffelen en snuffelen.dan wist ik al hoe laat het was.
    Chanou weer.
    Chanou is een nerveuze maar heel lieve kater.
    Ik had onze katten altijd om 16.00 uur binnen en de volgende ochtend mochten ze weer naar buiten.

Sinds onze Yosha er niet meer is, is er toch een soort machtsstrijd ontstaan en Chanou voert letterlijk en figuurlijk de boventoon.
    "s Nachts bleren en toen hier en daar een sproei.
    De maatregel:
    De kittens hebben hun eigen slaapkamer met alles erop en eraan.Daar verblijven ze vanaf ongeveer half twaalf 's avonds en de deur gaat dicht.
    Geen problemen, ze slapen tot de volgende ochtend.
    En ik kan dan 's nachts het luikje openlaten.
    Als Chanou eruit wil, kan hij gaan en dat doet hij ook.
    Nooit de hele nacht,maar als hij er zin in heeft.
    Hij is rustiger, liever, niet meer nerveus, speelt met de kittens en met zijn lieffie Bijou.

En het sproeien is gestopt.

Scheelt me even € 200 aan een gedragstherapeut voor katten

:1310:

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 4:02 pm

Er is wel een verschil tussen plasjes doen en sproeien, poezen kunnen wel gaan plassen hier en daar als ze zich onveilig of gestresst voelen, alleen noem je dat dan geen sproeien. Sproeien doen echt alleen katers en dient dus om hun gebied af te bakenen ook hier kan stress of een onveilig gevoel ook voor sproeigedrag zorgen.

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op vr sep 26, 2008 6:34 pm

Kitty, ik heb ook een poes die naar een struikje (gelukkig geen binnenmuren in dit geval) toegaat, zich omdraait, haar achterste zover mogelijk de lucht in steekt, met de staart gaat trillen... en een flinke straal loslaat tegen het blad of het paaltje aan dat ze heeft uitgekozen. Een héél ander gedrag dan wanneer ze moet plassen hoor...

Ik heb overigens weleens een kater gehad met sproeiproblemen in huis (de kater heb ik nog, maar al jaren geen sproeiproblemen meer). Op aanraden van vrienden, heb ik toen zijn geliefdste 'markeerplaatsen' voorzien van wat loshangend aluminium-folie. Hij schrok zich een ongeluk als hij daartegenaan ging sproeien... en het was zó afgelopen, die gewoonte...
    (weet natuurlijk niet of dit voor álle katers zou helpen; maar voor sommige in ieder geval dus wel).

Agnes
    Ervaren
    Ervaren

Vrouw

Bericht van Agnes op vr sep 26, 2008 7:34 pm

Veri schreef:Kitty, ik heb ook een poes die naar een struikje (gelukkig geen binnenmuren in dit geval) toegaat, zich omdraait, haar achterste zover mogelijk de lucht in steekt, met de staart gaat trillen... en een flinke straal loslaat tegen het blad of het paaltje aan dat ze heeft uitgekozen. Een héél ander gedrag dan wanneer ze moet plassen hoor...

Ik heb overigens weleens een kater gehad met sproeiproblemen in huis (de kater heb ik nog, maar al jaren geen sproeiproblemen meer). Op aanraden van vrienden, heb ik toen zijn geliefdste 'markeerplaatsen' voorzien van wat loshangend aluminium-folie. Hij schrok zich een ongeluk als hij daartegenaan ging sproeien... en het was zó afgelopen, die gewoonte...
    (weet natuurlijk niet of dit voor álle katers zou helpen; maar voor sommige in ieder geval dus wel).

Klopt,Veri.
    Nala stond ook net als een kater te sproeien.

Overigens had ik ook de afgelopen tijd alufoli opgehangen.
    Nou, dat vond Chanou geen probleem hoor.
    Feliwaystekkers gekocht en Get Off spray en toen ging het al een heel stuk beter.
    Maar feit blijft: Chanou wil gewoon naar buiten wanneer hij dat wil.
    Het gekke is dat we 8 katenbakken hebben ,verspreid over 2 kattenkamers en beneden en daar gaat Chanou ook op.
    Snel naar binnen, bijna de bodem eruit krabben, plassen of een grote boodschap en dan weer naar buiten.
    En dan ligt hij gewoon in de tuin...ook in het donker.
    Katten?
    Ik zal ze nooit begrijpen.

:033:

Sidoon
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 4038
    Leeftijd: 47
    Registration date: 07-06-08

Bericht van Sidoon op vr sep 26, 2008 7:38 pm

En als iemand verstand van katten heeft ben jij het wel, volgens mij zijn ze gewoon net zo ondoorgrondelijk als de mens, elk met een eigen karakter en een eigen willetje.....elke kat is uniek net zoals wij allemaal uniek zijn in ons mens zijn.

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 7:39 pm

Tjonge dat wist ik echt niet. Ik heb ook altijd katten gehad, meestal drie tegelijk, nu nog maar eentje, een poes. Maar het sproeien heb ik alleen soms bij een kater gezien in de tuin en die was van een ander. Verder heb ik totaal eigenlijk geen last gehad met sproeiende katten van mezelf. Ik heb dus kennelijk geluk gehad. Very Happy

murphy
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2522
    Registration date: 05-08-08

Bericht van murphy op vr sep 26, 2008 7:40 pm

Dit is toch wel een uitzonderlijk informatief e-rookforum. Je komt zo enorm veel te weten over...................................................................................................................sproeien .

Sidoon
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 4038
    Leeftijd: 47
    Registration date: 07-06-08

Bericht van Sidoon op vr sep 26, 2008 7:46 pm

Je weet het maar nooit murphy, misschien word sproeien wel de nieuwste inhaalleertechniek qua e-roken. En dan bedoel ik dus niet de kattesproei want dan stopt iedereen met e-roken haha.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr sep 26, 2008 8:26 pm

Effe tellen:
    dierenarts á 200,-
    8 kattenbakken á ....
    alufolie á ....
    2 kattenkamers á
    Feliwaystekkers á ...
    Get Off spray á ...
    kattenvoer á ...
    speeltjes á ...

Ben ik nog iets vergeten?

Nou, duur grapje hoor!!!
    scratch

Agnes
    Ervaren
    Ervaren

Vrouw

Bericht van Agnes op vr sep 26, 2008 8:42 pm

lotje schreef:Effe tellen:
    dierenarts á 200,-
    8 kattenbakken á ....
    alufolie á ....
    2 kattenkamers á
    Feliwaystekkers á ...
    Get Off spray á ...
    kattenvoer á ...
    speeltjes á ...

Ben ik nog iets vergeten?

Nou, duur grapje hoor!!!
    scratch

Dat wisten we van tevoren, hoor.
    Alleen die dierenarts, dat komt volgende maand.
    2 meiden laten helpen á € 107 per meid.
    Die € 200 heb ik "uitgespaard"....ik kom(lees) op een kattenforum en bij elke zuchtje van een kat raden ze een gedragstherapeut aan.
    Gaat toch weg zeg...ik peut zelf wel.

Nou en dan een maand later moet het menneke geholpen worden, dan reken ik op ongeveer € 55.
    En de rest?
    Ach...je groeit erin.
    Je maakt maandelijks je huishoudbudget en bij vaste uitgaven staat: het kattenvoer.
    Kattenbakken gaan lang mee en er is wel eens een aanbieding van het één of ander.

dirodi
    moderator

Vrouw
    Aantal berichten: 1377
    Registration date: 12-03-08

Bericht van dirodi op vr sep 26, 2008 9:13 pm

Onze geadopteerde poes 'Lucky"genaamd, is nu zover dat ze bijna de hele dag toch wel in en uit komt lopen, ze gaat ook gewoon langs de hond heen en ligt vaak de hele avond op de leuning van de bank te slapen, of als ik tv zit te kijken komt ze bij me liggen, ook is ze als wij achter onze pc`s zitten in staat om met haar kont pontificaal op het toetsenbord te gaan zitten, zodat alle alarmbelletjes gaan rinkelen, al bij al is ze al een goedgevulde( ze is gelukkig een heel stuk aangekomen, want ze was broodmager) lieve poes geworden, die al helemaal bij ons gezinnetje hoort.

PS JAAAAAAAAAA, ik heb het eigenlijk veels te druk om hier te gaan zitten typen er staan dozen vol met thuiswerk, maar 1 avondje vrij moet kunnen dacht ik en ja dan is de chatbox ineens er niet meer, heb ik weer lol! lol! lol!

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr sep 26, 2008 9:23 pm

Agnes: dure hobby dus toch.
    Dan is ons hondje nog zo duur niet. En géén gesproei!!

Dirodi: natúúrlijk mag jij een avondje vrij nemen! Het draadje kan niet altijd gespannen zijn, dat is niet gezond

jaja

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 9:48 pm

Moet je eens optellen wat een kind kost, dan valt een hond of katje nog reuze mee hoor. :;22:

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr sep 26, 2008 9:51 pm

Ja, maar die sproeien ook niet!!!
    Dat is toch ook wat waard, niet dan?

dirodi
    moderator

Vrouw
    Aantal berichten: 1377
    Registration date: 12-03-08

Bericht van dirodi op vr sep 26, 2008 9:58 pm

Hahah Kitty, klopt helemaal, maar ja een hond of een kat hoef je nu eenmaal niet te kleden he en een dinnetje van mij heeft een hondje gehad, nou ik weet het niet hoeveel die gekost heeft, maar weet wel dat het heelllllllllllllll veel geld was.

Kitty
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw

Bericht van Kitty op vr sep 26, 2008 10:05 pm

Je kan trouwens ook een soort van ziektekosten verzekering afsluiten voor je huisdier. Dat is niet duur en dierenarts en van alles wordt dan gewoon vergoed. Ik hoorde dit van een kennisje van me. Die betaalde geloof ik maar iets van 7,50 in de maand daarvoor. Je dier moet op het moment van verzekeren wel gezond zijn.

Het is nu do mei 24, 2012 5:25 am