Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

1e rechtzaak ivm overtreden rookverbod

Deel

NetNiet
    Gedreven
    Gedreven

Aantal berichten: 123
    Registration date: 28-10-08

1e rechtzaak ivm overtreden rookverbod

Bericht van NetNiet op do feb 05, 2009 8:20 am

De eerste rechtszaak in Nederland over het overtreden van het rookverbod begint vrijdag 6 februari tegen het Groningse café De Kachel. De twee eigenaren van de kroeg moeten voor de economische politierechters in Groningen verschijnen, nadat ze zes keer het rookverbod hebben overtreden. De zaak begint om 14.30 uur in de Groningse rechtbank.

Controleurs van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) hebben na hun zesde bezoek aan De Kachel een proces-verbaal opgemaakt omdat de eigenaren van het café hun klanten binnen lieten roken. In november vorig jaar werd besloten dat klanten laten roken in een café valt onder de Wet op de Economische Delicten.

Geldboete
    De eigenaren van De Kachel verschijnen vanwege de complexiteit van de zaak voor de meervoudige kamer met drie politierechters. De uitspraak wordt niet meteen gedaan; die volgt twee weken later. Het Openbaar Ministerie kan een geldboete eisen van maximaal 18.500 euro, al dan niet in combinatie met een voorwaardelijke stillegging van het café.

De rechtszaak zou aanvankelijk dienen op maandag 12 januari. De advocaat van de café-eigenaren vroeg met succes om uitstel om de zaak beter te kunnen voorbereiden.

Sympathisanten
    In de rechtbank worden sympathisanten van de café-eigenaren uit het hele land verwacht. De kroeg zelf is tijdens het rookproces non-stop open. Donderdagavond om zes uur gaat het café open, om zaterdagochtend om zes uur pas weer dicht te gaan. De eigenaren verwachten zeker honderd collega's, klanten en fervente rokers uit heel Nederland.

Bron: De Beurs

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat verlopen!

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -
    Registration date: 20-12-07

Re: 1e rechtzaak ivm overtreden rookverbod

Bericht van Ariane op do feb 05, 2009 8:33 am

NetNiet schreef:

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat verlopen!

Ik ben bang dat ik het al weet.....

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57

Bericht van witje op do feb 05, 2009 11:19 am

Ik ook,maar ben toch benieuwd

murphy
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2522
    Registration date: 05-08-08

Bericht van murphy op do feb 05, 2009 4:23 pm

Het zal wel een statement zijn voor de rest.

Sidoon
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 4038
    Leeftijd: 47
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Mini sigaret
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 07-06-08

Bericht van Sidoon op do feb 05, 2009 5:23 pm

Ben er ook bang voor dat hij de klappen gaat krijgen zodat de rest gewaarschuwd is.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op do feb 05, 2009 7:26 pm

Proefproces dus.
    Nou ik zal voor hem duimen!!!

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op do feb 05, 2009 9:42 pm

Een proefproces hoeft niet altijd slecht te zijn hoor

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op do feb 05, 2009 10:57 pm

Ja, maar geloof maar dat het niet gemakkelijk gaat worden want je kweekt meteen een jurisprudentie!!
    Als hij dit zou winnen kunnen ze in de toekomst rechtzaken hierover wel schudden, want dan kan zich iedereen hierop beroepen.

Monky
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2505
    Leeftijd: 40
    Registration date: 01-02-09

Bericht van Monky op do feb 05, 2009 10:59 pm

al dat gedoe, het leven was een stuk simpeler toen we nog overal mochten roken....

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op do feb 05, 2009 11:00 pm

Een waarheid als een koe!

Yahoo Serious
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 1977
    Leeftijd: 52
    e-rookt: Sigaar
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 07-03-08

Bericht van Yahoo Serious op do feb 05, 2009 11:47 pm

In de baarmoeder was het simpel. Maar vanaf het moment daarna begon het gedonder!
    Dat is waarschijnlijk de reden dat ik een soort innerlijke gedrevenheid voel om (deels) terug te gaan...

monique 7 schreef:al dat gedoe, het leven was een stuk simpeler toen we nog overal mochten roken....

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op do feb 05, 2009 11:52 pm

Kan ik me van jou echt voorstellen Yahoo

essoG
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Man
    Aantal berichten: 126
    Registration date: 04-02-09

Bericht van essoG op vr feb 06, 2009 12:01 am

Maar alleen de gang wat op een neer Yahoo ? lol!

dirodi
    moderator

Vrouw
    Aantal berichten: 1377
    Leeftijd: 51
    Registration date: 12-03-08

Bericht van dirodi op vr feb 20, 2009 3:30 pm

Boete voor 'rookcafé' De Kachel

GRONINGEN - De eigenaren van het Groningse café De Kachel moeten een boete van 1200 euro betalen omdat zij het rookverbod herhaaldelijk hebben overtreden. Dat heeft de rechtbank in Groningen vrijdag beslist. Tot zes keer toe betrapten inspecteurs de caféleiding erop dat ze klanten binnen liet roken.

Kroegeigenaren Ronald (links) en Jeroen Sannes van café De Kachel en hun vader Gerhard roken vrijdagmiddag een sigaret bij de rechtbank in Groningen.

De Kachel moet ook een maand dicht als het rookverbod binnen een jaar weer wordt geschonden. De straf is conform de eis van het Openbaar Ministerie (OM). Het is voor het eerst sinds de invoering van het rookverbod op 1 juli dat een horecazaak voor de rechter is gesleept.

Het is algemeen bekend dat de wetgeving is bedoeld om roken en de verkoop van rookwaar terug te dringen, zei de rechter tegen de broers die eigenaars zijn van het café. Toen ze in 2005 met hun kroeg begonnen, hadden ze volgens de rechtbank kunnen weten dat dergelijke regelgeving eraan kwam. De broers zullen dan ook de gevolgen van hun gedrag moeten dragen.

Vijf keer kregen de eigenaren van de inspecteurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een waarschuwing, de zesde keer een proces-verbaal. De advocaten van De Kachel stelden dat het café al lang failliet was geweest als de eigenaren zich aan het rookverbod hadden gehouden. Het rookverbod veroorzaakt al sinds de invoering onrust onder café-eigenaren. Veel cafébazen zijn het niet eens met het verbod en vrezen op de fles te gaan.

Rokers gaan door tot EU-hof

GRONINGEN - De zaak tegen het 'rookcafé' De Kachel uit Groningen is nog lang niet ten einde. Dat zei woordvoerder Wiel Maessen van de stichting Red de Kleine Horeca Ondernemer vrijdag in reactie op de boete van 1200 euro die de eigenaren van het Groningse café De Kachel moeten betalen omdat zij het rookverbod herhaaldelijk hebben overtreden. „Desnoods gaan we door tot de hoogste rechter, desnoods wenden we ons tot het Europees hof”, aldus Maessen.

De rechtbank besloot vrijdag de eigenaren van De Kachel conform de eis van het OM te beboeten. Ook moet het café een maand dicht als het rookverbod binnen een jaar weer wordt geschonden. Volgens Massen hoort deze zaak helemaal niet thuis bij een strafrechter. „Het is meer iets voor de bestuursrechter. Ik had vandaag niet anders verwacht van de rechtbank. Die heeft gedaan wat moest, namelijk toetsen aan de wet. En dan krijg je dit. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is.”

Tot zes keer toe betrapten inspecteurs de caféleiding van De Kachel erop dat ze klanten binnen liet roken. Het is voor het eerst sinds de invoering van het rookverbod op 1 juli dat een horecazaak voor de rechter is gesleept.

Anti-rookclub blij met uitspraak

GRONINGEN - De uitspraak van de rechtbank tegen het 'rookcafé' De Kachel uit Groningen maakt een einde aan de onduidelijkheid over het roken in de horeca. Lies van Gennip, directeur van antirookorganisatie Stivoro, is „heel gelukkig” met de uitspraak. Hiermee is heel duidelijk geworden: de wet is de wet, aldus Van Gennip vrijdag. „Er zijn dus geen uitzonderingen. De horeca is rookvrij.”

De rechter besloot conform de eis tot een boete van 1200 euro. Ook moet het café een maand dicht als het rookverbod binnen een jaar weer wordt geschonden.

Het is voor het eerst sinds de invoering van het rookverbod op 1 juli dat een horecazaak voor de rechter is gesleept.

De Telegraaf

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    1 van mijn grote liefdes, mijn dochter.

essoG
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Man

Bericht van essoG op vr feb 20, 2009 6:40 pm

Ja, Ik had ook niet anders verwacht.
    Typische het korte inzicht van de nederlandse regering.
    We hebben iets bedacht, en we maken geen uitzonderingen.....
    maar ondertussen wel profiteren van al die BTW centjes die jaarlijks binnen komen.
    Ze zouden dan moet zeggen, We hebben zo'n hekel aan roken, dat we niet eens de centen willen hebben..... Die geven we aan goede doelen o.i.d. vraagteken

moi lolita
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 1970
    Leeftijd: 47
    Registration date: 04-11-08

Bericht van moi lolita op vr feb 20, 2009 6:52 pm

Ik had "helaas" ook niet anders verwacht.
    Grappig is dat ik laatst met mijn baas (een zeer sterk anti-roker) in de auto zat toen er een stelling op de radio was over roken in de horeca. Ze kon het niet nalaten te reageren en kwam in de uitzending. Tot mijn zeer grote verbazing.....was zij zeer tegen het rookverbod in de horeca!!!!

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op vr feb 20, 2009 10:46 pm

Net zoals bijna alle mensen tegen het rookverbod zijn in de kroegen,wel voor zijn de meesten in restaurants
    Ik snap niet wat die regering doet,het is crisistijd,elke cent is hard nodig,ze missen nu de inkomsten van de sigaretten,de centen van de omzet in de kroegen,en ze moeten nog meer bijstandsuitkeringen betalen
    Ik snap er echt geen bal meer van
    Ze naaien duizenden kleine beleggers met stiekem fortis te verkopen
    Ze stoppen geld in banken als garantie,in grote bedrijven,maar het midden en klein bedrijf kan verekken

Ze zijn echt de weg kwijt,ze ontnemen de kleine man elk genoegen,want een sigaretje,en een borreltje in de kroeg,is zeker in deze tijd nog een van de weinige dingen die de mensen hebben

En bos is niks beter als balkende,laat je dat niet wijsmaken,ze spelen allemaal mooi weer van ons geld,alle partijen

essoG
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Man

Bericht van essoG op vr feb 20, 2009 11:30 pm

Het wordt de hoogste tijd voor een nieuwe regering Witje ! smoke

R@tje
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 1491
    e-rookt: De Kameleon
    e-rookt: Screwdriver of aanverwant
    Registration date: 18-01-09

Bericht van R@tje op vr feb 20, 2009 11:38 pm

het zijn allemaal zakkenvullers en graaiers daar in den haag...en maar ellenlange vergaderingen houden van onze zuurverdiende belastingcenten. Ik sta ieder jaar met prinsjesdag weer versteld waar ik mn geld nou weer aan MOET uitgeven!! Dat hoef ik niet te verzinnen ...dat doen hun wel voor ons!

Susanna
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2236
    Registration date: 19-02-08

Bericht van Susanna op vr feb 20, 2009 11:42 pm

hoop niet dat het zo simpel ligt...

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op vr feb 20, 2009 11:49 pm

Ik vrees van wel,wij doen gewoon wat amerika doet
    Denk eens even kort na,de zorg moest bezuinigen,daar was geen geld voor,onderwijs idem
    Nu krijgen we een crisis,en hop,daar toveren ze miljarden uit hun hoed
    Als er geen geld was,waar komt dit dan vandaan?
    We worden gewoon belazerd,we betalen kapitalen voor mensen die moeten opletten,die slapen dus
    Fortis kon noooooit omvallen,een dag later was het omgevallen
    Roken veroorzaakt kanker............over 20 jaar komt uit dat het helemaal niet waar is,maar het fijnstof wat ze de lucht injagen dat doet

essoG
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Man

Bericht van essoG op za feb 21, 2009 12:36 am

Jep zo kun je nog wel even doorgaan....

Niet harder dan 120 rijden, zeer slecht voor het milieu, maar wel de BTW centjes voor de benzine ontvangen, liefst hoe meer hoe beter.
    Maar investeren in electrische auto's ??? zo weinig mogelijk, want dan zijn we de benzine centjes kwijt....

wel erg off topic, maar wel even lekker om te klagen op de overheid... hhihi smoke

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op za feb 21, 2009 10:17 am

Ze deugen toch ook niet?

R@tje
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 1491
    e-rookt: De Kameleon
    e-rookt: Screwdriver of aanverwant
    Registration date: 18-01-09

Bericht van R@tje op za feb 21, 2009 1:21 pm

ut zijn gewoon criminelen in een apepakkie met een uitgestreken smoelwerk...kijk dan naar die balkenellende....je schaamt je toch dood dat dat nederland vertegenwoordigd? en hoe moet het dan als iedereen masaal stopt met analoog roken....dan missen ze een hoop belastingcenten om de staatskas weer spekken...dussssss dat moet weer ergens anders vandaan komen en wie is er weer de l*l????? precies...de gewone hardwerkende man en vrouw, want daar is het meeste geld te halen. Wel overal voor moeten betalen....en voor de rest gewoon je smoel houden!!!

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op za feb 21, 2009 2:16 pm

Tja... wat ik ooit nog eens hoop mee te maken, is dat (helaas)héél veel mensen eens wat minder problemen met hun geheugen zouden gaan krijgen; en óók al die nare dingen van regeringswege eens zouden vasthouden in dat koppie als er twee weken voor de verkiezingen nog even wat 'snoepjes uitgedeeld worden' (snoepjes die na de verkiezingen ook nog eens meestal verrot of beschimmeld of nep blijken te zijn maar da's dan weer een ander verhaal). En vooral, dat ze al die feiten nog steeds in hun hoofd zouden hebben als ze in het stemhokje zouden staan...

Maar ja, dat schijnt elke keer weer teveel verlangd te zijn: een mooie knappe verschijning, een rondje sportief wezen op de buis, een fraai verhaaltje over hoe goed het wel niet zal gaan komen... en hoppa, al die geheugens zijn weer massaal volledig gewist kennelijk. Rolling Eyes

Het is nu do mei 24, 2012 11:39 am