Vaak worden termen die onder de Intellectuele eigendomsrechten vallen, niet juist gebruikt.
Ik zal proberen het een en ander uit te leggen.
Onder Intellectuele Eigendomsrechten vallen een aantal soort beschermingen:
1. Patent / Octrooi: Dit is een zeer kostbare bescherming en duurt ook erg lang eer dat deze voltooid is. Patent kan aangevraagd worden op de werking van iets, dus zeg maar het technische gedeelte van een ding.
Om een patent te kunnen registreren moet het o.a. voldoen aan de eisen dat het iets nieuws is, en dat is gelijk ook het moeilijkste aspect in de huidige wereld, waar al zoveel is uitgevonden. Het maakt zelfs niet uit of er al iets eerder in een wetenschappelijk tijdschrift is gepubliceerd, of dat het “slechts” in een lokale krant heeft gestaan.
Daarbij mag het geen variatie zijn op een bestaand product, (technische) werking of apparaat.
En het moet industrieel toepasbaar zijn, met andere woorden het product moet op de markt gebracht kunnen worden om te verkopen.
Patent registraties zijn online in registers te vinden op het World Wide Web vanaf publicatiedatum wat al vrij snel is na de indiening.
2. Merkenrecht (trademark): Dit is een bescherming voor bijvoorbeeld een Bedrijfsnaam of een Merknaam of een Productnaam of een Logo of een slogan.
Voor het indienen van een merkenregistratie mag u geen inbreuk maken op voorgaande registraties, dus het mag niet te veel lijken op een andere merkregistratie qua uiterlijk, schrijfwijze, kleuren, uitspraak.
Merken depots zijn online in registers te vinden op het World Wide Web vanaf datum indiening, het deponerings proces is ook te volgen of het resulteert in ene depot of dat de aanvraag ingetrokken wordt.
3. Model registratie: Dit is een registratie om een uiterlijk of een design van je product te deponeren.
Voor het indienen van een Model depot is het ook van belang dat het nieuw is en dat het dus nog nimmer elders te zien is geweest of een dergelijk product en dat het een eigen karakter heeft.
Model registraties zijn te vinden in online registers op het World Wide Web, vanaf publicatiedatum welke meestal 1 maand na de indieningdatum is.
4. Copyright / Auteursrecht (soms bekend als I-Depot): dit is om het recht te beschermen van de maker / auteur van een werk van letterkunde / wetenschap / kunst / muziek, zodat die zelf kan bepalen waar en hoe en wanneer zijn werk verspreid wordt.
Het moet voldoen aan de eis dat het origineel en oorspronkelijk moet zijn.
Auteursrechten ontstaan automatisch bij het scheppen van een werk. Om individuele of gemeenschappelijke auteursrechten te kunnen claimen is het belangrijk om deze officieel te deponeren.
Er zijn diverse registers welke geen online inzage hebben, maar waar je het wel kan deponeren online.
Copyright / Auteursrecht is 1 van de minst “sterke” beschermingen
5. Handelsnaamwet: Als je je bedrijfsnaam inschrijft bij de KvK , gebeurd dit in het handelsnaamregister. Je hebt dan een, meestal regionale (lan ook landelijk maar dan moet je weer aan andere eisen voldoen), bescherming voor je handelsnaam. De handelsnaamwet en de merkenwet met name als het om een depot van een bedrijfsnaam gaat, kunnen elkaar versterken en op sommige vlakken is de handelsnaamwet sterker, maar op de meeste punten de merkenwet.
Voor al deze registraties is daarbij ook nog van toepassing, dat om rechten te kunnen claimen het belangrijk is in welke landen het gedeponeerd is!
Dus als er gesproken wordt over dat iets beschermd is, is het maar de vraag volgens welke wet van de Intellectuele Eigendommen en voldeed het depot aan de gestelde eisen ten tijde van de deponering, anders vervallen je rechten ook weer.
Vaak worden door mensen patent, merk en model door elkaar gehaald als ze die termen gebruiken of mensen gebruiken voor alles de term copyright of ze gebruiken ten onrechte de term patent.
Nu even terugkoppelend naar de situatie Ruyan / E-cig.
Zoals ik het begrijp, maar ik heb de gedetailleerde processtukken nog niet gevonden en dus bestudeerd, dus vooralsnog even met een bepaalde reserve.
Wat ik begrijp heeft E-Cig in eerste instantie inbreuk gemaakt op het patent van Ruyan doordat ze dezelfde techniek in de sigaren en de pijp hebben gebruikt, waarop dus patent berust bij Ruyan.
Hierdoor heeft E-cig dus inbreuk gepleegd op het patent van Ruyan.
Daarom dient de voorraad van E-cg van de pijpen en sigaren met die techniek vernietigd te worden en dienen ze een schadevergoeding te betalen, omdat ze artikelen hebben verkocht met de techniek waar Ruyan patent op heeft en dus geld daarvoor van klanten hebben ontvangen.
Indien E-cig een andere techniek gaat gebruiken in de sigaar en pijp, zullen ze ze weer zonder problemen kunnen verkopen.
Overigens heeft Philip Morris al patent registraties van 1991 en 1996!
Ik zal later op de dag eens kijken of ik die info hier kan plaatsen.
Maar ik ben er dus van overtuigd dat dit niet het einde tijdperk van e-roken is, tenslotte zijn er verschillende technieken.
Daarbij heeft niet iedereen de juiste rechten om een ander van de markt proberen te halen.
Cimda, inderdaad dienen de resellers van E-cig ook die specifieke voorraad te vernietigen, dit dient E-cig ook te regelen met hun resellers.
Overigens ligt dit vaak weer complex als het patent alleen voor China zou zijn en de goederen dus bv hier in Europa zijn.
Veri, die patenten van e-cig hebben een andere techniek en zijn dus rechtsgeldig en maken geen inbreuk op het Ruyan patent. Hierbij graag rekening houdend dat ik niet al hun patenten heb bestudeerd!
Veri, Janty pretendeert inderdaad patenten te hebben, echter heb ik geen patent aanvragen in de registers aangetroffen.
Dus of ik heb niet goed gezocht of er is geen patent, wat overigens natuurlijk niet wil zeggen dat Janty het niet heeft beschermd, maar wellicht niet dmv een patent maar een andere vorm van bescherming.
Zo ook bv LiteCig die "TM" gebruikt, wat pretendeert dat het geregistreerd is als merknaam, echter heb ik dat ook nog steeds niet in het register terug kunnen vinden.
Jacqueline, met patent maakt het dus niet uit hoe het er van de buitenkant uitziet, dus het kan er nog zo anders uit zien als de Ruyan producten waar een patent op berust, als de techniek van binnen overeenkomsten heeft, wordt er nog inbreuk gemaakt!
Moi Lita, patent rechten zijn ook soms voor de geldigheidsduur afhankelijk van het land, maar volgens mij is het in de meeste 15 of 20 jaar.
Met Senseo ligt het overigens anders, die heeft geprobeerd er patentrecht op te krijgen dmv een aanvraag, echter is deze aanvraag geweigerd of beter gezegd later ingetrokken, omdat het niet vernieuwend / innovatief zou zijn en derhalve niet aan de eisen van een patent meer voldoet.