AMSTERDAM - Het aantal niet-rokers dat longkanker krijgt, is de laatste jaren sterk gestegen. Longkanker is steeds minder een ziekte die alleen rokers oplopen. Longarts Nico van Zandwijk van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam noemt de stijging "opzienbarend".
Van Zandwijk zegt in Het Parool dat vooral niet-rokende vrouwen meer kans op longkanker maken.
Hier zou je op de volgende manier naar kunnen kijken:
- Het aantal rokers neemt steeds verder af
- Het aantal gevallen van longkanker blijft gelijk (8600 doden per jaar)
- Dus steigt het aantal niet rokers met longkanker, maar...
Speelt roken dan wel zo'n ongelofelijk belangrijke rol bij die ziekte? Pas liet een deskundige zich ontvallen in een discussie over fijnstof (vooral veroorzaakt door verbrandngsmotoren) in de randstad, dat je beter kunt kettingroken dan één keer per week joggen in de grote stad. Dit omdat je door je in te spannen diep gaat ademen, en dus ook het onderste deel van je longen volzuigt met rotzooi.
Roken is in 90% van de gevallen de oorzaak van longkanker, zeg men nog steeds, omdat 90% van de mensen met longkanker gerookt heeft.
Dat is natuurlijk statistiek van Jan met de korte achternaam.
Ik kan met hetzelfde gemak stellen dat je van fietsen longkanker krijgt, omdat 99% van de mensen met longkanker wel eens heeft gefietst.
Ik ben er van overtuigd dat roken erg slecht voor je is hoor, laat ik daar duidelijk over zijn, maar er is nog een heleboel meer dat er debet aan je gezondheid kan zijn.
En dat focussen op rokers, leidt de aandacht lekker af van dingen waar we toch niets aan kunnen doen, of helemaal niets aan willen doen.