Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Navullen en reinigen

Deel

yo han
    Gedreven
    Gedreven

Aantal berichten: 85
    e-rookt: Mini sigaret
    Registration date: 10-01-08

Navullen en reinigen

Bericht van yo han op ma jan 21, 2008 9:03 pm

Ik heb dit ook op een ander forum gepost maar omdat ik er niet vanuit kan gaan dat iedereen hier ook op alle andere forums komt post ik het hier ook even.
    Mocht dit niet op prijs worden gesteld dan kan hij gerust gewist worden maar ik dacht laat ik dit lege forum even van een eerste post voorzien wink_small

De ampullen van de Yentl zijn nogal diep en daarom lastig met een pipetje bij te druppelen. Een injectienaald zou een oplossing kunnen bieden maar je ziet niet wat je doet en voor je het weet stroomt het over de rand van de interne ampul. Vandaar even een paar tips om het netjes te doen en tegelijkertijd je (meervoudig) gebruikte ampul te reinigen.
    Deze methode is niet geschikt om "onderweg" even snel toe te passen en ik zie het dan ook meer als een bijvul methode die je thuis met een aantal leeggerookte ampullen doet om zo weer een voorraadje te maken.

De Yentl ampul heeft een los afdekplaatje aan de onderkant die je er uit moet wippen.

Dit gaat prima met bijv. een tandenstoker maar een heel klein schroevendraaiertje zou ook kunnen. Steek deze onder een hoek in het luchtgaatje en wip het dopje er af.

Zo ziet het er uit als je het dopje er af hebt gehaald.

Zoals je ziet ligt de werkelijke ampul nogal diep in de buitenhuls. Te diep om makkelijk bij te kunnen vullen. Dus halen we die er uit.

Neem een bot voorwerp om de ampul uit de behuizing te drukken. Ik gebruik daarvoor een zeskantige imbus schroevendraaier maar je kunt alles gebruiken wat door het gaatje past. Gebruik dus geen scherp voorwerp want voor je het weet prik je een gat in de plastic binnen ampul.

Druk de ampul via de onderkant van de behuizing naar boven.

En daar is de binnen ampul

De behuizing en het dopje van het mondstuk kun je afspoelen onder de kraan zodat er geen kleverige troep meer aan zit.
    De ampul kun je nu met een normale pipet bijvullen.

Stop de volle ampul weer in de houder en druk hem aan (langs de zijkant) met bijv. hetzelfde gereedschap wat je hebt gebruikt om hem er uit te duwen.
    Zet het kleine dopje weer op het mondstuk en sluit als je hem niet gaat gebruiken de ampul af met de rubber dop.

admin
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 776
    Registration date: 20-12-07

Re: Navullen en reinigen

Bericht van admin op ma jan 21, 2008 9:04 pm

Duidelijke informatie! Dank je wel daarvoor. Very Happy

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper

Bericht van jan op ma jan 21, 2008 9:34 pm

Hele duidelijke uitleg.
    Vraagje, kan je het ampulletje er niet uitdrukken zonder eerst dat dopje te verwijderen? In dat dopje zit toch ook een gaatje.

yo han
    Gedreven
    Gedreven

Aantal berichten: 85
    Registration date: 10-01-08

Bericht van yo han op di jan 22, 2008 12:00 pm

Ja dat opperde Peter ook al. Echter is dat gaatje behoorlijk klein en de ampullen zitten soms behoorlijk vast. Als je dan bijv. een omgebogen paperclip gebruikt, loop je grote kans dat je door de binnen ampul heen prikt. En de ruimte tussen de 2 gaatjes is echt een ophoping van vocht dus ook wel goed om even te reinigen.

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper

Bericht van jan op di jan 22, 2008 12:05 pm

Oké, duidelijk. Bedankt voor je antwoord.

iron eagle
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 323
    Leeftijd: 30
    e-rookt: Pijp
    e-rookt: Sigaar

Bericht van iron eagle op di jan 22, 2008 5:43 pm

Keurige omschrijving! Hier help je weer een hoop mensen mee 8)

Thijs
    Gedreven
    Gedreven

Man
    Aantal berichten: 41
    Registration date: 20-01-08

Bericht van Thijs op wo jan 23, 2008 9:44 am

Ik heb wel geen Yentl maar ben toch blij dat je 't bericht geplaatst hebt. Als je wilt e-roken moet je toch vaak wat improviseren. Zeker een artikel met foto's maakt 't dan snel duidelijk waar 't om gaat.

Nana
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 889
    Leeftijd: 47
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 27-01-08

Bericht van Nana op zo feb 10, 2008 6:25 am

Je kunt toch ook met een injectie naald druppelen via de bovenkant dan?
    Maar dat kan natuurlijk ook via de 'gewone' kant.
    Maar 1 druppeltje erin laten vallen gaat volgens mij gewoon makkelijk, lijkt me toch het meest simpel :shock:

Het is nu do mei 24, 2012 3:57 pm