Vandaag even op een zaagje uit....
Workshop penatomizer met liquid container maken

Monky- Niet te stoppen

Aantal berichten: 2505
Leeftijd: 40
e-rookt: -
Registration date: 01-02-09
- Bericht nummer 26
Re: Workshop penatomizer met liquid container maken
ja je bent uniek witje, je staat als een beest te draaien met je kontje, wat is er met je avatar?

witje- Niet te stoppen

- Aantal berichten: 4740
Leeftijd: 57
Registration date: 20-12-07
- Bericht nummer 27
Ik ben nu eenmaal een draaikont

Monky- Niet te stoppen

- Bericht nummer 28
ruk zeg, ik krijg die ato echt niet door hoor. Mn zaagje glibbert alle kanten op, behalve de goeie. Heb al geprobeerd met een stanleymes de eerste gleufjes erin te krassen, dat lukte wel, maar mn zaagje wil niet zagen 
Hoe doe jij dat jan?

Hoe doe jij dat jan?

witje- Niet te stoppen

- Bericht nummer 29
Jan word vandaag geopereerd monkey

Monky- Niet te stoppen

- Bericht nummer 30
ja, dat weet ik, maar heb de vraag toch maar vast neergezet. Heeft ook geen haast haha.

jan- Niet te stoppen

Aantal berichten: 3715
e-rookt: Eigenbouw damper
- Bericht nummer 31
Ik was alweer terug hoor. Je hebt een nieuw zaagje gehaald lees ik Monky. Hoe om heb je het zaakje er in gezet?
Bij een ijzerzaag moeten de tanden naar voren wijzen. Zou kunnen zijn dat hij daarom niet zaagt.
Maar ik heb ook gezegt dat je er veel geduld bij moet hebben. Voor mij neemt het ook een vijf minuten in beslag. Ja ik heb netjes met jullie mee gezaagd hoor, omdanks dat ik het natuurlijk makkelijker kan.
Kan ik al weer wat gaan plaatsen? Of zijn de meesten nog niet uitgezaagd?
Je kunt natuurlijk ook even iemand lief aankijken die goed kan zagen. Als dat eenmaal gedaan is is het niet meer zoveel werk.
Zijn er trouwens al mensen die de gloeidraad en mesh of glasvezel hebben weten te krijgen?
Hoeveel doen er eigenlijk mee?
Bij een ijzerzaag moeten de tanden naar voren wijzen. Zou kunnen zijn dat hij daarom niet zaagt.
Maar ik heb ook gezegt dat je er veel geduld bij moet hebben. Voor mij neemt het ook een vijf minuten in beslag. Ja ik heb netjes met jullie mee gezaagd hoor, omdanks dat ik het natuurlijk makkelijker kan.
Kan ik al weer wat gaan plaatsen? Of zijn de meesten nog niet uitgezaagd?
Je kunt natuurlijk ook even iemand lief aankijken die goed kan zagen. Als dat eenmaal gedaan is is het niet meer zoveel werk.
Zijn er trouwens al mensen die de gloeidraad en mesh of glasvezel hebben weten te krijgen?
Hoeveel doen er eigenlijk mee?

Monky- Niet te stoppen

- Bericht nummer 32
oh, ben je er al weer jan? Is alles goed gegaan bij je?
En mn zaagje zat er idd verkeerd in, heeft die muts in de winkel voor me gedaan grr. Ik moet eerst een bankschroef regelen, uit de hand zagen lukt me niet, dus morgen weer een poging haha. Kijk mn eega wel even lief aan dan, dan spaar ik mn vingers hihi.
Gloeidraad en mesh wordt aan gewerkt
En mn zaagje zat er idd verkeerd in, heeft die muts in de winkel voor me gedaan grr. Ik moet eerst een bankschroef regelen, uit de hand zagen lukt me niet, dus morgen weer een poging haha. Kijk mn eega wel even lief aan dan, dan spaar ik mn vingers hihi.
Gloeidraad en mesh wordt aan gewerkt

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 33
Ja hoor alles is goed. Zo gepiept hè. Komende dagen mij nog even flink aanstellen zodat ik lekker verwend wordt en dan gaat het wel weer. 
De atomizer niet in de bankschroef klemmen hè, gewoon zover losdraaien dat hij er lekker tussen ligt. Dan voorkom je beschadigingen.
Ik zal vanavond of morgen weer wat foto's maken voor deel twee.

De atomizer niet in de bankschroef klemmen hè, gewoon zover losdraaien dat hij er lekker tussen ligt. Dan voorkom je beschadigingen.
Ik zal vanavond of morgen weer wat foto's maken voor deel twee.

angie- Ervaren

Aantal berichten: 722
Leeftijd: 52
e-rookt: Penmodel sigaret
e-rookt: Mini-pijp
e-rookt: De Kameleon
Registration date: 29-08-09
- Bericht nummer 34
Ik kan niet wachten..........

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 35
angie schreef:Ik kan niet wachten..........
Ben je er al mee klaar dan?

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 36
Waar zijn alle knutselaars toch? Priest, Ger? Doen jullie ook stiekem mee? 

Stone- Gedreven

Aantal berichten: 106
e-rookt: Pijp
e-rookt: Sigaar
e-rookt: Screwdriver of aanverwant
Registration date: 14-05-09
- Bericht nummer 37
Ik kijk ook stiekem, Jan.
Ik wacht tot belangrijke onderdeel komt, de gloeidraad, wat het belangrijkste onderdeel van de verdamper is
Ik wacht tot belangrijke onderdeel komt, de gloeidraad, wat het belangrijkste onderdeel van de verdamper is

angie- Ervaren

- Bericht nummer 38
jan schreef:angie schreef:Ik kan niet wachten..........
Ben je er al mee klaar dan?
Nee grapjas, natuurlijk niet, maar ik zorg ervoor het hele verhaal onder elkaar te krijgen.......en dan zet ik manlief aan het werk natuurlijk......hij is de knutselaar, ik niet!!!!Ik mag niet eens een figuurzaag vastpakken.......heb me al zo vaak in de vingers gezaagd/gesneden......heb de laatste keer een hele middag in het ziekenhuis doorgebracht, was met kerst, en zou iets doorsnijden met een vleesmes, wat achteraf niet kon met dit mes.......toch proberen.....en iedereen maar denken dat het ketchup was...
Moest toen naar Leeuwarden, naar de plastisch chirurg, omdat ik iets doorgesneden had wat niet had gemoeten, waardoor ik geen gevoel meer had in 1 van mijn vingers.....
Dus, nee, voor mij geen scherpe dingen meer, niet vertrouwd........maar manlief kan goed knutselen

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 39
Goed zo Angie. Zet hem maar aan het werk. Morgen plaats ik het volgende deel.
De rest is eigenlijk zo simpel dat ik denk de rest maar in één keer plaats.
De rest is eigenlijk zo simpel dat ik denk de rest maar in één keer plaats.

Ger- E-damper van het jaar
- Aantal berichten: 209
Registration date: 10-05-08
- Bericht nummer 40
Waar zijn alle knutselaars toch? Priest, Ger? Doen jullie ook stiekem mee?
Lol , ik kijk wel mee hoor
Parfumflesjes heb ik al , want jah Ik koop wel eens wat voor mijn vriendin

witje- Niet te stoppen

- Bericht nummer 41
Knutselen?
Mijn lief?
Dacht het niet hoor
Mijn lief?
Dacht het niet hoor

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 42
Ger schreef:Waar zijn alle knutselaars toch? Priest, Ger? Doen jullie ook stiekem mee?
Lol , ik kijk wel mee hoor, maar moet eerst nog spullen aanschaffen
Parfumflesjes heb ik al , want jah Ik koop wel eens wat voor mijn vriendin
![]()
Zo zo, dan pak je wel flink uit hoor. Zo een grote fles!
Eens je deze hebt gemaakt ken je het principe en is elk model mogelijk. Ik ben bang dat je al snel mooiere maakt als ik.
Ben op dit moment (nou ja niet nu natuurlijk) bezich met één die rechtstreeks op de Kameleon past zonder adaptor of dergelijks.
Bovenste dop van de Kameleon is dus onderdeel van de atomizer.

- Bericht nummer 43
Bovenste dop van de Kameleon is dus onderdeel van de atomizer.
Dat had ik ook in gedachte , een aluminium huis, met rondom vierkante of sleufvormige vensters zodat je je vloeistof kan zien ( en of je bij moet tanken
Zo zo, dan pak je wel flink uit hoor. Zo een grote fles!
We gaan de Doctor Who truc toepassen , t.a.r.d.i.s. Het voertuig, dat van binnen groter is dan van buiten, alleen is het flesje hier groter van buiten dan van binnen vrees ik

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 44
Van die kleine flesjes zijn er minstens twee maten heb ik gemerkt.
De goede moet makkelijk in het twee ml spuitje passen. Past hij er net niet in dan moet je je vriendin opnieuw verwennen.
De goede moet makkelijk in het twee ml spuitje passen. Past hij er net niet in dan moet je je vriendin opnieuw verwennen.

Monky- Niet te stoppen

- Bericht nummer 45
oooohhh wordt hier helemaal warm van
knutselaar onder elkaar he?

angie- Ervaren

- Bericht nummer 46
Zo zie je maar dat mannen ook heus wel een gesprek kunnen voeren 

Monky- Niet te stoppen

- Bericht nummer 47
uhhh, jan.... is het heel erg dat ik hem helemaal door heb gezaagd?
Ik heb er wel alles uit weten te krijgen, vraag me niet hoe maar tis gelukt.
Heb er een partij lamme armen van
En mn zaagje was gewoon te grof, heb nu een fijnere en daarmee lukte het wel
Ik heb er wel alles uit weten te krijgen, vraag me niet hoe maar tis gelukt.
Heb er een partij lamme armen van

En mn zaagje was gewoon te grof, heb nu een fijnere en daarmee lukte het wel

- Bericht nummer 48
Zo zie je maar dat mannen ook heus wel een gesprek kunnen voeren
Je bedoelt dat mannen ook een nutteloos gesprek kunnen voeren

Priest- Ervaren

Aantal berichten: 407
e-rookt: Sigaar
e-rookt: Screwdriver of aanverwant
Registration date: 26-11-08
- Bericht nummer 49
o ja, Priest is er ook hoor.
Moet zeggen dat ik er eerst geen belangstelling voor had, omdat ik een zeer bedreven druppelaar ben.
Maar ik volg wel je workshop, Jan.
Toen ik al die dames naar stanley-messen en zagen hoorde grijpen, werd ik een beetje bang eigenlijk.
maar het technische aspect interesseert me mateloos.
Zo vraag ik me af waarom de gloeidraad bijvoorbeeld geen sluiting maakt op de rvs- mesh?
Hoe de afdichting zit, zodat de liquid er niet uitlekt.
Hoe je de stroomdraden door het glazen reservoir krijgt.
Kortom, vragen zat, die ongetwijfeld beantwoord worden in het vervolg van de workshop........
Ondertussen probeer ik wat materiaal te bestellen, zodat ik mee kan doen.
Moet zeggen dat ik er eerst geen belangstelling voor had, omdat ik een zeer bedreven druppelaar ben.
Maar ik volg wel je workshop, Jan.
Toen ik al die dames naar stanley-messen en zagen hoorde grijpen, werd ik een beetje bang eigenlijk.
maar het technische aspect interesseert me mateloos.
Zo vraag ik me af waarom de gloeidraad bijvoorbeeld geen sluiting maakt op de rvs- mesh?
Hoe de afdichting zit, zodat de liquid er niet uitlekt.
Hoe je de stroomdraden door het glazen reservoir krijgt.
Kortom, vragen zat, die ongetwijfeld beantwoord worden in het vervolg van de workshop........
Ondertussen probeer ik wat materiaal te bestellen, zodat ik mee kan doen.

jan- Niet te stoppen

- Bericht nummer 50
We gaan verder met de atomizer. We gaan hem nu verder af maken.
We nemen het 2ml spuitje en snijden het voorste stukje er af. Eindelijk eens iets makkelijks.

We snijden nu ook aan de achterkant een deel van het spuitje af. We maken de lengte zo dat er een stukje van het glazen flesje uit het spuitje steekt.
We moeten natuurlijk niet hebben dat het spuitje gaat smelten door de warmte van de gloeidraad. Op de afgebeelde lengte hoef je daar niet bang voor te zijn.

Het blijft nog steeds makkelijk en we schieten al aardig op met de atopmizer. Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben past het flesje mooi in het spuitje, er is zelfs nog iets ruimte over. Gaat hij er heel strak in? Dan heb je de verkeerde maat fles en zul je op zoek moeten naar een iets dunnere. Het spuitje past op zijn beurt weer heel mooi in de doorgezaagde atomizer. Hij past er zelfs zo mooi strak in dat hij er strakt zonder verlijming in blijft zitten.
We ontdoen nu eerst de binders van het plastic laagje.

Makkelijk he! Nu komt er nog wat makkelijks. Stop de twee draden in het op maat gesneden spuitje, één onder en één boven. Links en rechts mag natuurlijk ook. Als ze maar tegenover elkaar liggen en druk het flesje er ook in. Deze zit er nu mooi strak in.
Zorg dat er aan beide zijden een mooi stukje uitsteekt.

Buig nu aan de onderkan één van de draden om het spuitje, deze maakt straks contact met de buitenkant, en buig het andere draadje zo dat deze in het middelste gaatje van het batterij contact valt als deze wordt gemonteerd.

Nu komt er een beetje een gepiel om het netjes in elkaar te zetten. Let goed op dat het middelste draadje in het middelste gaatje van de batterij aansluiting komt. Het spuitje gaat erg strak in het onderste deel van de atomizer. Het kan handig zijn om de rand van hety spuitje iets aan te schuinen zodat het iets makkelijker in elkaar gezet kan worden. Druk het geheel er tot aan de aanslag (koperen schroefdraadgedeelte in en druk ook het flesje goed aan. Deze zorgt er namelijk voor dat het middelste draadje goed contact maakt. Wil jet er helemaal zeken van zijn soldeer dan het middelste contact vanaf de andere kant.
Zie tweede foto.

Nu komen we bij de mesh. Maak je hem met glasvezel dan kun je deze stap overslaan. De glasvezel hoeft slechts op lengte geknipt te worden. Neem een hoeveelheid die mooi in de opening past. Als je te veel neemt en het gaat er erg strak in dan zal er niet voldoende liquid kunnen worden aangezogen.
De mesh knippen we op maat. Laat er een lekker stukje uitsteken, het kan immers later nog makkelijk op lengte geknipt worden.
De mesh moet natuurlijk ook op maat geknipt worden. Bij het oprollen mogen er maximaal drie lagen over elkaar gerold zijn!
De mesh is van rvs en heeft de vervelende eigenschap om stroom te geleiden. Dit willen we niet want de stroom moet natuurlijk door de gloeidraad. We moeten de mesh daarom gaan oxideren. Dit oxidatielaagje heeft een isolerende werking. Dit is heel eenvoudig, we nemen een aansteker en maken de mesh roodgloeiend. Dit zal dan mooi verkleuren. Hierna doen we een druppel liquid op de mesh en steken dit aan. Dit druppelen en aansteken herhalen we een keer of drie.
De oxidatielaag is nu voldoende.

We leggen de mesh nog even aan de kant en gaan bezig met de gloeidraad. We nemen een stukje gloeidraad 0.20 of 0.16 en wikkelen het begin om één van de draden.en buigen de draad om.

Nu plaatsen we de mesh of de glasvezel en wikkelen de gloeidraad hier omheen. Er kan met de lengte van de draad worden gespeeld om de gewenste hoeveelheid damp en gier te krijgen. Twee a drie windingen zijn normaal gesproken voldoende. Dit moet je zelf bepalen.
Langer draad= meer damp. korter draad= minder damp maar meer gier. Dit komt omdat de kortere draad warmer wordt. De smaak komt het beste tot zij recht als de gloeidraad zo strak mogelijk om de mesh zit.
Het andere eind van de gloeidraad wikkelen we natuurlijk om de andere pool.

Zo nu zou je al bijna zeggen dat we een atomizer hebben. Dit is natuurlijk wel het moment om er een druppel liquid op te doen en eens even te gaan testen of hij werkt.
En waarom zou hij niet werken. Daar ga ik dus ook maar van uit en ga verder met de laatst stap.
Veel is er niet meer te doen. Wat rest ons nog? Oja er moet natuurlijk nog een gaatje gemaakt worden zodat er ook nog mee te dampen is.
We boren dus een gaatje van 1mm ter hoogte van de gloeispiraal. Dit is ook erg lastig omdat het boortje natuurlijk alle kanten op wil behalve recht naar binnen.
Maar goed ook daar zullen jullie je wel door heen worstelen. Dan het bovenste gedeelte van de atomizer er goed opdrukken.
Vullen middels een spuitje met injectienaad door het midden van de mesh of langs de glasvezel, mondstukje er op en dampen maar.
Let op! Dit is een zelfgemaakte atomizer en er kan natuurlijk nog veel aan verbeterd worden. Grootste nadeel op dit moment is dat de atomizer niet plat gelegd kan worden en ook niet op de kop gehouden kan worden. Dan zal hij namelijk lekken. Hier dus rekening mee houden.
Dit is de basis van elke atomizer die ik heb gemaakt. Nu jullie de opbouw doorhebben zijn de mogelijkheden begrenst op je eigen kunnen en fantasie.
Ook de grotere die ik heb gemaakt berusten op hetzelfde principe. Zei het dat daar alle onderdelen van zijn zelfgemaakt. De stroomdraden lopen bij de grotere door de container met liquid. Deze draden zijn natuurlijk wel geïsoleerd.
Voor de mensen die toch verder en meer willen.
De mesh is er in ver4schillende fijnheden. De maas wordt aangegeven met MU.
270 MU geeft heel veel gier maar minder damp.
327 geeft gier en damp. (een goede combi dus)
400 geeft veel damp maar minder gier.
Met de gloeidraad kan ook lekker gespeeld worden zodat de combinatie aan je eigen voorkeur voldoet.
Wees echter wel gewaarschuwd! De kans is zeer groot dat als je eenmaal met de mesh gedampt hebt je niet meer anders wilt. Daar waar we met de oude atomizer zochten naar manieren om meer damp en gier te krijgen lopen we nu het risico dat we naar manieren gaan zoeken hoe het wat minder kan.
Als je bij een totale eigenbouw een gaatje voor de mesh maakt dan is 2,5mm voor het gaatje de aan te houden maat.
groter gaatje -> meer gier
kleiner gaatje -> meer damp
een te klein gaatje -> wordt te heet! Niet genoeg liquid aanvoer, het wordt sneller verdampt dan dat het kan worden aangevoerd!
een te groot gaatje -> alleen gier, lange opstarttijd voor er damp komt
Allemaal veel dampplezier van je eigengemaakt atomizer. Dit was het voor deze workshop.
Hopelijk komt er nog een vervolg zodra er nieuwe en nog betere materialen gevonden zijn

We nemen het 2ml spuitje en snijden het voorste stukje er af. Eindelijk eens iets makkelijks.

We snijden nu ook aan de achterkant een deel van het spuitje af. We maken de lengte zo dat er een stukje van het glazen flesje uit het spuitje steekt.
We moeten natuurlijk niet hebben dat het spuitje gaat smelten door de warmte van de gloeidraad. Op de afgebeelde lengte hoef je daar niet bang voor te zijn.

Het blijft nog steeds makkelijk en we schieten al aardig op met de atopmizer. Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben past het flesje mooi in het spuitje, er is zelfs nog iets ruimte over. Gaat hij er heel strak in? Dan heb je de verkeerde maat fles en zul je op zoek moeten naar een iets dunnere. Het spuitje past op zijn beurt weer heel mooi in de doorgezaagde atomizer. Hij past er zelfs zo mooi strak in dat hij er strakt zonder verlijming in blijft zitten.
We ontdoen nu eerst de binders van het plastic laagje.

Makkelijk he! Nu komt er nog wat makkelijks. Stop de twee draden in het op maat gesneden spuitje, één onder en één boven. Links en rechts mag natuurlijk ook. Als ze maar tegenover elkaar liggen en druk het flesje er ook in. Deze zit er nu mooi strak in.
Zorg dat er aan beide zijden een mooi stukje uitsteekt.

Buig nu aan de onderkan één van de draden om het spuitje, deze maakt straks contact met de buitenkant, en buig het andere draadje zo dat deze in het middelste gaatje van het batterij contact valt als deze wordt gemonteerd.

Nu komt er een beetje een gepiel om het netjes in elkaar te zetten. Let goed op dat het middelste draadje in het middelste gaatje van de batterij aansluiting komt. Het spuitje gaat erg strak in het onderste deel van de atomizer. Het kan handig zijn om de rand van hety spuitje iets aan te schuinen zodat het iets makkelijker in elkaar gezet kan worden. Druk het geheel er tot aan de aanslag (koperen schroefdraadgedeelte in en druk ook het flesje goed aan. Deze zorgt er namelijk voor dat het middelste draadje goed contact maakt. Wil jet er helemaal zeken van zijn soldeer dan het middelste contact vanaf de andere kant.
Zie tweede foto.

Nu komen we bij de mesh. Maak je hem met glasvezel dan kun je deze stap overslaan. De glasvezel hoeft slechts op lengte geknipt te worden. Neem een hoeveelheid die mooi in de opening past. Als je te veel neemt en het gaat er erg strak in dan zal er niet voldoende liquid kunnen worden aangezogen.
De mesh knippen we op maat. Laat er een lekker stukje uitsteken, het kan immers later nog makkelijk op lengte geknipt worden.
De mesh moet natuurlijk ook op maat geknipt worden. Bij het oprollen mogen er maximaal drie lagen over elkaar gerold zijn!
De mesh is van rvs en heeft de vervelende eigenschap om stroom te geleiden. Dit willen we niet want de stroom moet natuurlijk door de gloeidraad. We moeten de mesh daarom gaan oxideren. Dit oxidatielaagje heeft een isolerende werking. Dit is heel eenvoudig, we nemen een aansteker en maken de mesh roodgloeiend. Dit zal dan mooi verkleuren. Hierna doen we een druppel liquid op de mesh en steken dit aan. Dit druppelen en aansteken herhalen we een keer of drie.
De oxidatielaag is nu voldoende.

We leggen de mesh nog even aan de kant en gaan bezig met de gloeidraad. We nemen een stukje gloeidraad 0.20 of 0.16 en wikkelen het begin om één van de draden.en buigen de draad om.

Nu plaatsen we de mesh of de glasvezel en wikkelen de gloeidraad hier omheen. Er kan met de lengte van de draad worden gespeeld om de gewenste hoeveelheid damp en gier te krijgen. Twee a drie windingen zijn normaal gesproken voldoende. Dit moet je zelf bepalen.
Langer draad= meer damp. korter draad= minder damp maar meer gier. Dit komt omdat de kortere draad warmer wordt. De smaak komt het beste tot zij recht als de gloeidraad zo strak mogelijk om de mesh zit.
Het andere eind van de gloeidraad wikkelen we natuurlijk om de andere pool.

Zo nu zou je al bijna zeggen dat we een atomizer hebben. Dit is natuurlijk wel het moment om er een druppel liquid op te doen en eens even te gaan testen of hij werkt.
En waarom zou hij niet werken. Daar ga ik dus ook maar van uit en ga verder met de laatst stap.
Veel is er niet meer te doen. Wat rest ons nog? Oja er moet natuurlijk nog een gaatje gemaakt worden zodat er ook nog mee te dampen is.
We boren dus een gaatje van 1mm ter hoogte van de gloeispiraal. Dit is ook erg lastig omdat het boortje natuurlijk alle kanten op wil behalve recht naar binnen.
Maar goed ook daar zullen jullie je wel door heen worstelen. Dan het bovenste gedeelte van de atomizer er goed opdrukken.
Vullen middels een spuitje met injectienaad door het midden van de mesh of langs de glasvezel, mondstukje er op en dampen maar.
Let op! Dit is een zelfgemaakte atomizer en er kan natuurlijk nog veel aan verbeterd worden. Grootste nadeel op dit moment is dat de atomizer niet plat gelegd kan worden en ook niet op de kop gehouden kan worden. Dan zal hij namelijk lekken. Hier dus rekening mee houden.
Dit is de basis van elke atomizer die ik heb gemaakt. Nu jullie de opbouw doorhebben zijn de mogelijkheden begrenst op je eigen kunnen en fantasie.
Ook de grotere die ik heb gemaakt berusten op hetzelfde principe. Zei het dat daar alle onderdelen van zijn zelfgemaakt. De stroomdraden lopen bij de grotere door de container met liquid. Deze draden zijn natuurlijk wel geïsoleerd.
Voor de mensen die toch verder en meer willen.
De mesh is er in ver4schillende fijnheden. De maas wordt aangegeven met MU.
270 MU geeft heel veel gier maar minder damp.
327 geeft gier en damp. (een goede combi dus)
400 geeft veel damp maar minder gier.
Met de gloeidraad kan ook lekker gespeeld worden zodat de combinatie aan je eigen voorkeur voldoet.
Wees echter wel gewaarschuwd! De kans is zeer groot dat als je eenmaal met de mesh gedampt hebt je niet meer anders wilt. Daar waar we met de oude atomizer zochten naar manieren om meer damp en gier te krijgen lopen we nu het risico dat we naar manieren gaan zoeken hoe het wat minder kan.
Als je bij een totale eigenbouw een gaatje voor de mesh maakt dan is 2,5mm voor het gaatje de aan te houden maat.
groter gaatje -> meer gier
kleiner gaatje -> meer damp
een te klein gaatje -> wordt te heet! Niet genoeg liquid aanvoer, het wordt sneller verdampt dan dat het kan worden aangevoerd!
een te groot gaatje -> alleen gier, lange opstarttijd voor er damp komt
Allemaal veel dampplezier van je eigengemaakt atomizer. Dit was het voor deze workshop.
Hopelijk komt er nog een vervolg zodra er nieuwe en nog betere materialen gevonden zijn