Ik ben hier al een hele tijd niet meer geweest. De laatste keer was ik nog heel druk bezig om helemaal uit eigen onderdelen een dampertje te bouwen. In het begin leek het uitstekend te gaan. Te uitstekend, hij werd na een paar pufjes zo warm dat ik hem alleen vooraan en achteraan vast kon houden. Dus deed ik een glazen buisje over de atomizer om er mijn vingers niet aan te branden. In welke volgorde het uiteindelijk mis ging weet ik niet zeker, wat ik vermoed is:
1- staalwol van de atomizer vlamgevat
2- te weinig vloeistof over om nog iets te koelen
3- batterij kortgesloten geraakt en oververhit
4- knal
Het aluminium buisje waarin ik 'm gebouwd had, zo'n buisje waar één dun sigaartje in verpakt wordt, was opengebarsten.
Het kan natuurlijk ook best dat er juist zoveel vloeistof aan de kook raakte dat die de overdruk veroorzaakte of... vul maar in. Voor mij was het, na heel wat pech met gekochte dampertjes in elk geval de druppel die de emmer deed overlopen.
Nu zie ik toevallig dat er weer mensen met zelfbouwprojecten bezig zijn. Ziet er op het eerste gezicht erg goed uit. Maar pas dus wel op, staalwol is brandbaar, batterijen houden niet van kortsluiting of oververhitting.
1- staalwol van de atomizer vlamgevat
2- te weinig vloeistof over om nog iets te koelen
3- batterij kortgesloten geraakt en oververhit
4- knal
Het aluminium buisje waarin ik 'm gebouwd had, zo'n buisje waar één dun sigaartje in verpakt wordt, was opengebarsten.
Het kan natuurlijk ook best dat er juist zoveel vloeistof aan de kook raakte dat die de overdruk veroorzaakte of... vul maar in. Voor mij was het, na heel wat pech met gekochte dampertjes in elk geval de druppel die de emmer deed overlopen.
Nu zie ik toevallig dat er weer mensen met zelfbouwprojecten bezig zijn. Ziet er op het eerste gezicht erg goed uit. Maar pas dus wel op, staalwol is brandbaar, batterijen houden niet van kortsluiting of oververhitting.

van 

)