Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

explosiegevaar

Deel

Maggy
    Groentje
    Groentje

Vrouw
    Aantal berichten: 8
    Registration date: 02-05-08

belangrijk explosiegevaar

Bericht van Maggy op zo mei 16, 2010 9:14 am

Ik ben hier al een hele tijd niet meer geweest. De laatste keer was ik nog heel druk bezig om helemaal uit eigen onderdelen een dampertje te bouwen. In het begin leek het uitstekend te gaan. Te uitstekend, hij werd na een paar pufjes zo warm dat ik hem alleen vooraan en achteraan vast kon houden. Dus deed ik een glazen buisje over de atomizer om er mijn vingers niet aan te branden. In welke volgorde het uiteindelijk mis ging weet ik niet zeker, wat ik vermoed is:
    1- staalwol van de atomizer vlamgevat
    2- te weinig vloeistof over om nog iets te koelen
    3- batterij kortgesloten geraakt en oververhit
    4- knal

Het aluminium buisje waarin ik 'm gebouwd had, zo'n buisje waar één dun sigaartje in verpakt wordt, was opengebarsten.
    Het kan natuurlijk ook best dat er juist zoveel vloeistof aan de kook raakte dat die de overdruk veroorzaakte of... vul maar in. Voor mij was het, na heel wat pech met gekochte dampertjes in elk geval de druppel die de emmer deed overlopen.

Nu zie ik toevallig dat er weer mensen met zelfbouwprojecten bezig zijn. Ziet er op het eerste gezicht erg goed uit. Maar pas dus wel op, staalwol is brandbaar, batterijen houden niet van kortsluiting of oververhitting.

Nin
    Ervaren
    Ervaren

Vrouw
    Aantal berichten: 739
    Leeftijd: 38
    e-rookt: De Kameleon
    Registration date: 25-06-09

belangrijk Re: explosiegevaar

Bericht van Nin op zo mei 16, 2010 10:48 am

Jeetje, jammer dat t bij jou verkeerd is gegaan.

Je waarschuwing zal ongetwijfeld in acht genomen worden maar de heren zelfbouwers hier doen dit al enige jaren...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper
    Registration date: 20-12-07

Bericht van jan op zo mei 16, 2010 1:24 pm

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de kortsluiting de boosdoener is geweest.
    Li-ion batterijen hebben de nare gewoonte te exploderen of vlam te vatten als ze goed kortgesloten worden.
    Maar goed zolang jou niets overkomen is heb je er weer wat bijgeleerd.

Ger
    E-damper van het jaar

Aantal berichten: 209
    Registration date: 10-05-08

Bericht van Ger op zo mei 16, 2010 2:51 pm

Staalwol is idd brandbaar :P zoals vele metalen als het zeer dun is wink_small
    Kortsluiting daar kunnen lion batterijen niet tegen , vandaar niet te zware schakelaar gebruiken, die fungeert als zekering en klapt er als eerste uit bij kortsluiting i.p.v. de batterij wink_small

arthur
    Groentje
    Groentje

Aantal berichten: 9
    Registration date: 22-10-09

Bericht van arthur op ma mei 17, 2010 10:54 pm

Staal is brandbaar, dat is dan toch 'gewoon' snelle oxidatie(verbinding met zuurstof). De oplossing zou dan moeten zijn rvs of iets wat niet zo snel oxideert. vraagteken

Ger
    E-damper van het jaar

Aantal berichten: 209
    Registration date: 10-05-08

Bericht van Ger op di mei 18, 2010 12:24 am

De oplossing zou dan moeten zijn rvs of iets wat niet zo snel oxideert

Precies , daarom gebruiken we ook rvs mesh wink_small
    Verbranden is idd verbinding met zuurstof, bij staal loopt dat op lage temperatuur zeer traag ( roest ) maar bij hoge temperatuur , wanneer het dunne spaantjes zijn, zoals in staalwol, dan gaat het gewoon in de hens hoor.
    Magnesium is nog veel erger, en wat nog erger is , je kan het niet blussen met water, want het water wordt in waterstofgas en zuurstof gesplitst, met als gevolg een enorme steekvlam Very Happy ( de oxide die overblijft is wel weer goed om je grasveldje mooi groen te laten worden )

Het is nu di mei 22, 2012 11:18 pm