Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Overgevoelig?

Deel

merijnvdb
    Groentje
    Groentje

Aantal berichten: 1
    Registration date: 07-07-10

Overgevoelig?

Bericht van merijnvdb op wo jul 07, 2010 12:45 pm

Hallo,

Ik ben 18 jaar, wonend in Amsterdam, en rook nu bijna een jaar denk ik.
    Nu had ik een misschien vreemde vraag waar ik al een tijdje mee zit.

Telkens ik een sigaret rook (roltabak-Pall mal)
    heeft dit volgens mij een "te" zwaar effect.
    Ik geniet er nog altijd wel van , maar sigaretten lijken bij mij erg te laxeren (waardoor ik altijd met dichtgeknepen billen sta na het roken), en ook voel ik me steeds zeer lichtjes "dizzy".
    Dit is toch niet normaal , na een gewone sigaret?
    Ik rook niet echt veel , ik denk ongeveer 5 per dag , ik doe het gewoon voor het genot.

Comments?

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    e-rookt: Mini sigaret
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 25-04-08

Re: Overgevoelig?

Bericht van lotje op wo jul 07, 2010 2:17 pm

Hallo Merijn
    is een probleem dat ik wel vaker gehoord heb. Trouwens...als ik 's morgens mijn sigaretje niét heb gehad kan ik niét naar het toilet hihi, dus...juist, werkt bij mij dus ook laxerend. (alleen niet zo erg als bij jou als ik dat zo lees.
    Oplossing: electrisch gaan roken!
    Ben je hier dus aan het goede adres.
    Dizzy worden kan komen door een té hoog nicotine-gehalte. Dus zou ik dan bij het electrisch roken kiezen voor een zo laag mogelijk nicotine-gehalt.

Als je nog meer vragen hebt: gewoon doen he?

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op wo jul 07, 2010 2:35 pm

Dag Merijn, en welkom hier (al weet ik niet helemáál zeker of je goed weet waar je beland bent hier wink_small - maar geeft niet hoor als dat inderdaad niet zo goed duidelijk was/is) glimlach

Ik hoop dat je de moeite neemt dit antwoord door te worstelen (ja, het is lang, ik weet 't... Very Happy - maar laat ik dit al verklappen: nee, ik ga je niét op je kop geven of aan je kop zeuren, beloofd! - maar hopelijk kunnen we je hier in dit forum wel wat zaken vertellen waar je je voordeel mee zou kunnen doen qua verdere besluiten - en dan is het verder geheel aan jou natuurlijk om daar wel of niet iets mee te doen, en wát dan)

Jij rookt zo'n 5 sigaretten per dag zeg je, en je merkt daar erg goed de gevolgen van.
    Bij zo'n betrekkelijk klein aantal per dag, sta ik daar niet van te kijken: je krijgt dan namelijk niet zóveel van de chemicaliën die in tabak zitten naar binnen, dat allerlei zaken in je lichaam zo'n beetje verdoofd worden óf dat het (je lichaam) leert 'ermee te leven' (wel zul je de behoefte aan méér, die in de loop van de tijd zal gaan optreden, misschien al kunnen merken - als je lichaam zich eenmaal zo goed mogelijk heeft ingesteld op een bepaald nivo 'aankunnen', dan zal er vervolgens bijna altijd méér tabak verlangd worden om hetzelfde effect als in het begin weer terug te krijgen). Laxerende werking is een bekend voorbeeld inderdaad van bepaalde stoffen die in tabak zitten - stoffen al of niet door fabrikanten bij het tabak-maken-proces nog aan de tabak zelf toegevoegd overigens.

Die lichthoofdigheid die je merkt bijvoorbeeld kán komen door een teveel aan nicotine, maar komt sowieso (minstens ook dus) doordat zuurstof je hersenen moeilijker bereikt, gebrek aan zuurstof in de hersenen dus, plus nog een paar andere werkingen van de tabaks-stofjes: nu ben je daar eigenlijk een beetje bezorgd om (althans zo lijkt het) - maar als je eenmaal verder op het rokers-pad zult zijn, zul je merken dat je daar juist naar gaat verlangen, het is dan één van de tekenen (naast regelen van spanning/ontspanning dat je zult voelen, waar de nicotine die in tabak zit bekend om staat) voor jou om te weten dat je 'genoeg' binnenkrijgt.

Jij krijgt nu dus nog 5x per dag de volle klappen te voelen van die meer dan 4000, grotendeels giftige en deels kankerverwekkende, stoffen uit de tabak. Zelfs de haartjes in je luchtwegen (scillia) zullen nog niet volledig verlamd zijn, zoals bij zwaardere of langduriger rokers wel gebeurt (en bij jou ongetwijfeld ook al, maar waarschijnlijk nog niet de hele dag door). Ook dat draagt bij aan het nu nog 'extra'-gevoelig reageren op wat je allemaal binnenkrijgt naast de nicotine waar het je uiteindelijk in feite om te doen is of zal zijn (daar raken velen, hoewel ook weer niet állen maar toch wel zeer velen, héél snel aan verslaafd mits ze eenmaal beginnen met roken - dáár, voor die nicotine-verslaving, zijn die 5 sigaretten dan weer al ruimschoots genoeg voor, voor velen van ons).

Misschien, als je nu meteen met roken zou stoppen, zou je merken dat jij één van die gelukkigen bent die er na een jaar, en met de betrekkelijk kleine hoeveelheid die jij nu nog binnenkrijgt, wél moeiteloos of met maar weinig moeite bij vandaan zou kunnen lopen - en ik denk, aangezien wij allemaal hier maar al te goed de gevolgen van dóórgaan met roken kennen, dat we je eigenlijk allemaal het liefst zouden willen toebrúllen 'stop nu je nog kunt joh!' - maar goed, we zijn ook realist genoeg om te weten dat je dat misschien al niet eens meer kunt zonder de grootst mogelijke moeite... (toch, geloof ons, het probéren om er nú dan mee te kappen zou je heel veel narigheid besparen áls het zou lukken dus zou wel de moeite van het uitproberen waard zijn - gewoon voor je zelf en je eigen toekomstige gezondheid).

Nu dan een beetje over wat dit forum eigenlijk is, qua mensen die hier zitten:
    Wij allemaal hier zijn stugge rokers (al of niet: gewéést) - die het onderscheid hebben leren maken tussen het werkelijk verslavende deel in tabak, de nicotine - en al die andere stoffen die in tabak zitten of er aan toegevoegd worden, die op den duur zorgen voor een hele berg narigheden, zowel op gezondheidsgebied als op sociaal gebied (terwijl de stof nicotine op zich, hoewel erg verslavend dus, eigenlijk qua gezondheids-risico naar wat nu bekend is op gelijk niveau lijkt te staan met bijv. de caffeine uit koffie - echt niet zo groot, en wie wil nu niet 's morgens die eerste bak heerlijke koffie binnenkrijgen nietwaar Very Happy ok, het zal vast niet éven gezond zijn als de koffie laten staan, maar laten we nu ook niet gaan overdrijven, dood ga je er óók niet zomaar aan, je kunt er heel goed gezond en wel oud mee worden wink_small )

Het e-roken (elektronisch roken staat dat voor) doe je zónder tabak en zónder verbranding (verbrandingslucht van álle verbrandbare stoffen binnenkrijgen is bijzonder ongezond op zich al). Kort gezegd: de nicotine is uit de tabak gehaald, wordt toegevoegd aan een bepaalde vloeistof dat vervolgens verhit wordt en damp laat ontstaan (damp, wezenlijk anders dan rook dus) - en die damp inhaleren we. Zo krijgen we wél datgene binnen waar we echt niet zonder kunnen, zeker niet in beginsel (een aantal, niet allen, van ons kunnen vervolgens wél dat nicotine-gehalte heel geleidelijk aan omlaagbrengen tot uiteindelijk nul en dan zelfs uit het e-roken stappen, als het althans niet nog meer de gewoonte van 'roken' op zich is dat ons het meeste trekt, ook dát is bij velen het geval namelijk) - maar die hele berg gezondheidsvernielende ándere stoffen die in tabak zitten kunnen we op deze manier links laten liggen, en dat bevalt ons méér dan uitstekend (ons én ons lijf...)

We begrijpen rokers dus maar ál te goed, het zelf ook zijnde (op weg om dat te veranderen als en voorzover we dat kunnen) of geweest zijnde (voor diegenen van ons die helemaal op e-roken zijn overgestapt) - maar zijn het zelf niet meer, óf zijn op weg om het hopelijk binnenkort niet meer te zijn.
    En dat doen we op een manier die voor óns mogelijk is of lijkt - het elektronisch roken, of beter gezegd dampen.

Vanzelfsprekend is helemáál alles opzij laten liggen, óók de nicotine, wellicht het allergezondste (dus kun je dat laat dat dan vooral niet aan je voorbijgaan natuurlijk) - maar hetzij aan de nicotine vasthouden, hetzij aan de gewoontes van het 'roken' op zich vast blijven houden, vinden we zeker ook aanvaardbaar qua risico, en ook qua hinder (namelijk naar alle onderzoeken die we tot nu toe gezien hebben ook uitwijzen: géén, ingebeelde daargelaten) voor onze omgeving.

Tjonge wat een lap tekst hč... hopelijk heb je het ondanks dat toch wel in je op kunnen nemen. Denk er maar eens over na, laat het bezinken, en stel daarbij en daarna ook gerust alle vragen die je daarbij mocht hebben of krijgen. Eén voordeel heb je hier in ieder geval wel, naast dat je niet 'veroordeeld' wordt: namelijk dat we als e-rokers bijna noodgedwongen naar verhouding véél meer over het fenomeen roken en vervolgens ook e-roken te weten zijn gekomen dan dat de gemiddelde roker zal weten (en ook dan de gemiddelde anti-roker zal weten...). Dus doe daar vooral je voordeel mee zou ik zo zeggen. glimlach

Laatst aangepast door Veri op wo jul 07, 2010 3:04 pm; in totaal 2 keer bewerkt

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op wo jul 07, 2010 2:47 pm

Perfect Veri!!!
    Hier heb ik niets meer aan toe te voegen!!

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op wo jul 07, 2010 2:51 pm

Dank je Lotje glimlach

Het is alleen zo verdraaide jammer dat ik dit alles niet kan vertellen in één kort paragraafje - dat zoveel beter gelezen zou kunnen worden door velen. Maar ja... het is nu eenmaal heel veel eigenlijk wat verteld 'moet' worden, én dan ben ik nog ik... zo hebben we allemaal onze beperkingen vrees ik... Very Happy

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op wo jul 07, 2010 9:44 pm

ik denk niet dat je dit met minder woorden nét zo duidelijk had kunnen schrijven Veri.

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57
    Registration date: 20-12-07

Bericht van witje op wo jul 07, 2010 9:52 pm

Volgens mij worden we voor de gek gehouden

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op wo jul 07, 2010 10:17 pm

zou je denken?

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op do jul 08, 2010 9:20 pm

Volgens mij wel,als je in deze tijd zoveel moeite hebt om te roken dan doe je het toch niet?

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op do jul 08, 2010 10:39 pm

ben ik niet met je eens.
    Juist jongeren roken dus wél omdat het typisch iets voor jongeren is om iets te doen wat niet verstandig is. Toch?
    Wij zijn toch ook jong geweest? hihihi

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op vr jul 09, 2010 8:40 am

Klopt,maar toen was roken koel,nu is het echt uit

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op vr jul 09, 2010 9:41 am

Nou, dat ligt toch wel aan de groep waar je in zit denk ik - er zijn wel degelijk nog kringen (al worden ze kleiner, dat zeker wel) waar, net als vroeger bij ons, de druk van de omgeving (al of niet rechtstreeks) groot is - voorzover ik het althans om me heen zie. Qua 'algemeen beeld' heb je wel gelijk natuurlijk.

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op vr jul 09, 2010 10:57 am

Maar dan hadden we meer reakties van hem gehad

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr jul 09, 2010 1:12 pm

stel
    stel, dat het wél een serieuze vraag was Witje
    zou jij nog durven te reageren als men jouw ervan beschuldigde de boel te belazeren?
    ik niet in ieder geval.

Joehoe! Merijn!! Laat iets van je horen!!

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op vr jul 09, 2010 2:22 pm

Ja,ik wel Lotje
    Zeker omdat ik het niet belazaren vind,ik vind het echt een grapje uithalen als iemand het zou doen

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op vr jul 09, 2010 10:20 pm

ben benieuwd of hij nog zal reageren.

Susanna
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2236
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 19-02-08

Bericht van Susanna op za jul 10, 2010 1:47 am

Lees nu dit topic en denk dat Witje helemaal gelijk heeft.

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op za jul 10, 2010 11:16 am

Tja,ik vrees het ook

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op za jul 10, 2010 1:25 pm

tja, hij reageerd niet
    dus...
    Ik vraag me alleen af waarom dit bericht en wie er achter de naam schuil gaat...
    zal toch niet weer ons Jokertje zijn he?

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Bericht van witje op za jul 10, 2010 5:50 pm

wie weet

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper

Bericht van jan op wo jul 14, 2010 8:01 pm

Veri schreef:Dag Merijn, en welkom hier (al weet ik niet helemáál zeker of je goed weet waar je beland bent hier wink_small - maar geeft niet hoor als dat inderdaad niet zo goed duidelijk was/is) glimlach

Ik hoop dat je de moeite neemt dit antwoord door te worstelen (ja, het is lang, ik weet 't... Very Happy - maar laat ik dit al verklappen: nee, ik ga je niét op je kop geven of aan je kop zeuren, beloofd! - maar hopelijk kunnen we je hier in dit forum wel wat zaken vertellen waar je je voordeel mee zou kunnen doen qua verdere besluiten - en dan is het verder geheel aan jou natuurlijk om daar wel of niet iets mee te doen, en wát dan)

Jij rookt zo'n 5 sigaretten per dag zeg je, en je merkt daar erg goed de gevolgen van.
    Bij zo'n betrekkelijk klein aantal per dag, sta ik daar niet van te kijken: je krijgt dan namelijk niet zóveel van de chemicaliën die in tabak zitten naar binnen, dat allerlei zaken in je lichaam zo'n beetje verdoofd worden óf dat het (je lichaam) leert 'ermee te leven' (wel zul je de behoefte aan méér, die in de loop van de tijd zal gaan optreden, misschien al kunnen merken - als je lichaam zich eenmaal zo goed mogelijk heeft ingesteld op een bepaald nivo 'aankunnen', dan zal er vervolgens bijna altijd méér tabak verlangd worden om hetzelfde effect als in het begin weer terug te krijgen). Laxerende werking is een bekend voorbeeld inderdaad van bepaalde stoffen die in tabak zitten - stoffen al of niet door fabrikanten bij het tabak-maken-proces nog aan de tabak zelf toegevoegd overigens.

Die lichthoofdigheid die je merkt bijvoorbeeld kán komen door een teveel aan nicotine, maar komt sowieso (minstens ook dus) doordat zuurstof je hersenen moeilijker bereikt, gebrek aan zuurstof in de hersenen dus, plus nog een paar andere werkingen van de tabaks-stofjes: nu ben je daar eigenlijk een beetje bezorgd om (althans zo lijkt het) - maar als je eenmaal verder op het rokers-pad zult zijn, zul je merken dat je daar juist naar gaat verlangen, het is dan één van de tekenen (naast regelen van spanning/ontspanning dat je zult voelen, waar de nicotine die in tabak zit bekend om staat) voor jou om te weten dat je 'genoeg' binnenkrijgt.

Jij krijgt nu dus nog 5x per dag de volle klappen te voelen van die meer dan 4000, grotendeels giftige en deels kankerverwekkende, stoffen uit de tabak. Zelfs de haartjes in je luchtwegen (scillia) zullen nog niet volledig verlamd zijn, zoals bij zwaardere of langduriger rokers wel gebeurt (en bij jou ongetwijfeld ook al, maar waarschijnlijk nog niet de hele dag door). Ook dat draagt bij aan het nu nog 'extra'-gevoelig reageren op wat je allemaal binnenkrijgt naast de nicotine waar het je uiteindelijk in feite om te doen is of zal zijn (daar raken velen, hoewel ook weer niet állen maar toch wel zeer velen, héél snel aan verslaafd mits ze eenmaal beginnen met roken - dáár, voor die nicotine-verslaving, zijn die 5 sigaretten dan weer al ruimschoots genoeg voor, voor velen van ons).

Misschien, als je nu meteen met roken zou stoppen, zou je merken dat jij één van die gelukkigen bent die er na een jaar, en met de betrekkelijk kleine hoeveelheid die jij nu nog binnenkrijgt, wél moeiteloos of met maar weinig moeite bij vandaan zou kunnen lopen - en ik denk, aangezien wij allemaal hier maar al te goed de gevolgen van dóórgaan met roken kennen, dat we je eigenlijk allemaal het liefst zouden willen toebrúllen 'stop nu je nog kunt joh!' - maar goed, we zijn ook realist genoeg om te weten dat je dat misschien al niet eens meer kunt zonder de grootst mogelijke moeite... (toch, geloof ons, het probéren om er nú dan mee te kappen zou je heel veel narigheid besparen áls het zou lukken dus zou wel de moeite van het uitproberen waard zijn - gewoon voor je zelf en je eigen toekomstige gezondheid).

Nu dan een beetje over wat dit forum eigenlijk is, qua mensen die hier zitten:
    Wij allemaal hier zijn stugge rokers (al of niet: gewéést) - die het onderscheid hebben leren maken tussen het werkelijk verslavende deel in tabak, de nicotine - en al die andere stoffen die in tabak zitten of er aan toegevoegd worden, die op den duur zorgen voor een hele berg narigheden, zowel op gezondheidsgebied als op sociaal gebied (terwijl de stof nicotine op zich, hoewel erg verslavend dus, eigenlijk qua gezondheids-risico naar wat nu bekend is op gelijk niveau lijkt te staan met bijv. de caffeine uit koffie - echt niet zo groot, en wie wil nu niet 's morgens die eerste bak heerlijke koffie binnenkrijgen nietwaar Very Happy ok, het zal vast niet éven gezond zijn als de koffie laten staan, maar laten we nu ook niet gaan overdrijven, dood ga je er óók niet zomaar aan, je kunt er heel goed gezond en wel oud mee worden wink_small )

Het e-roken (elektronisch roken staat dat voor) doe je zónder tabak en zónder verbranding (verbrandingslucht van álle verbrandbare stoffen binnenkrijgen is bijzonder ongezond op zich al). Kort gezegd: de nicotine is uit de tabak gehaald, wordt toegevoegd aan een bepaalde vloeistof dat vervolgens verhit wordt en damp laat ontstaan (damp, wezenlijk anders dan rook dus) - en die damp inhaleren we. Zo krijgen we wél datgene binnen waar we echt niet zonder kunnen, zeker niet in beginsel (een aantal, niet allen, van ons kunnen vervolgens wél dat nicotine-gehalte heel geleidelijk aan omlaagbrengen tot uiteindelijk nul en dan zelfs uit het e-roken stappen, als het althans niet nog meer de gewoonte van 'roken' op zich is dat ons het meeste trekt, ook dát is bij velen het geval namelijk) - maar die hele berg gezondheidsvernielende ándere stoffen die in tabak zitten kunnen we op deze manier links laten liggen, en dat bevalt ons méér dan uitstekend (ons én ons lijf...)

We begrijpen rokers dus maar ál te goed, het zelf ook zijnde (op weg om dat te veranderen als en voorzover we dat kunnen) of geweest zijnde (voor diegenen van ons die helemaal op e-roken zijn overgestapt) - maar zijn het zelf niet meer, óf zijn op weg om het hopelijk binnenkort niet meer te zijn.
    En dat doen we op een manier die voor óns mogelijk is of lijkt - het elektronisch roken, of beter gezegd dampen.

Vanzelfsprekend is helemáál alles opzij laten liggen, óók de nicotine, wellicht het allergezondste (dus kun je dat laat dat dan vooral niet aan je voorbijgaan natuurlijk) - maar hetzij aan de nicotine vasthouden, hetzij aan de gewoontes van het 'roken' op zich vast blijven houden, vinden we zeker ook aanvaardbaar qua risico, en ook qua hinder (namelijk naar alle onderzoeken die we tot nu toe gezien hebben ook uitwijzen: géén, ingebeelde daargelaten) voor onze omgeving.

Tjonge wat een lap tekst hč... hopelijk heb je het ondanks dat toch wel in je op kunnen nemen. Denk er maar eens over na, laat het bezinken, en stel daarbij en daarna ook gerust alle vragen die je daarbij mocht hebben of krijgen. Eén voordeel heb je hier in ieder geval wel, naast dat je niet 'veroordeeld' wordt: namelijk dat we als e-rokers bijna noodgedwongen naar verhouding véél meer over het fenomeen roken en vervolgens ook e-roken te weten zijn gekomen dan dat de gemiddelde roker zal weten (en ook dan de gemiddelde anti-roker zal weten...). Dus doe daar vooral je voordeel mee zou ik zo zeggen. glimlach

Wat hou je het tegenwoordig beknopt Veri.

Veri
    beheerder

Vrouw

Bericht van Veri op do jul 15, 2010 10:10 am

...

( jaja vin j'ook niet? jaja )

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op do jul 15, 2010 11:31 pm

Tja Jan
    ze moest de tijd toch vol zien te krijgen tot jij weer terug zou zijn

Partysmoker
    E-damper van het jaar

Man
    Aantal berichten: 1252
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 05-05-08

Bericht van Partysmoker op za jul 17, 2010 1:44 pm

lotje schreef:zal toch niet weer ons Jokertje zijn he?

No No
    deze keer niet glimlach

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Partysmoker.nl

LET op ! , PB's over zakelijke dingen worden niet beantwoord! , graag via het normale email verkeer.

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw

Bericht van lotje op za jul 17, 2010 2:40 pm

Jan, weet jij soms waar ons Jokertje uithangt?
    We missen hem!!

Het is nu wo mei 23, 2012 12:09 am