Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Zelfbouw batterij

Deel

Gast
    Gast

Zelfbouw batterij

Bericht van Gast op vr feb 08, 2008 8:38 am

Ik had dit onderwerp al eerder op een ander forum geplaatst. Eigenlijk heb ik er iets op tegen om te cross-posten op meerdere fora maar op speciaal verzoek van een forumlid plaats ik dit toch ook maar op dit forum.

Hierbij een eerste prototype van een zelfbouwbatterij.

Het ergerde me dat de batterij van mijn E-peuk al na een uur zwakker begon te worden. Je krijgt dan steeds minder damp en het uren duurt om de batterij terug op te laden.

In plaats van het 4.2V 300 mA batterijtje moest er iets sterkers komen. Maar wat? Op het forum zie ik USB sigaretten, of een peuk die via een draad aan een grote accu is verbonden. Werkt wel, maar niet handig, zo’n draad. Het moest beter kunnen. Iets handzaams, dat je mee kan dragen en dat lang meegaat.

Na een paar valse starts kwam ik tot het volgende. Neem vier AA oplaadbare batterijen en een schakelaar. Prop dat in een koker die je van blik maakt (frisdrankblikje) en je bent klaar.

De foto’s zijn gemaakt met een telefoontje, en dus van slechte kwaliteit. Maar het is genoeg om te begrijpen wat je moet maken. Nabouwen mag, ook in China. :lol:

De batterij, opladend in het 'docking station'. Je hoeft dan niet te prutsen met klemmetjes of stekkertjes. Overigens mag de atomizer erop blijven zitten tijdens het laden. Verderop een beschrijving van het docking station.

Je neemt dus 4 AA cellen en schakelt die in serie. Ik had eerst drie AA’s gebruikt. Dat gaf 4,2V, wat tijdens het gebruik al snel afzakt tot 3,6V. Gelijk aan de standaard E-batterij. Maar ik wilde meer rook. Daarom 4 Ni-MH AA’s (2000 mAh, wat (onbelast en vol geladen) 5,6V geeft. Let op dat je atomizer dat aankan. Je doet dat op eigen risico. Als je het niet vertrouwt dan gebruik je 3 AA’s. Ik wil niet later op het forum lezen dat je peuk door mijn schuld is doorgebrand.

Op de volgende (nogal wazige) foto de kant waar je de atomizer op kan draaien. Op een klein printje (stukje Veroboard) zit een drukschakelaartje (groen) met daarnaast een LED uit een gesloopte Supersmoker E-batterij. Die gaat uiteraard branden als je het schakelaartje indrukt. Tevens een schroefbus waar je de atomizer op kan draaien. Eveneens uit een E-batterij gesloopt.

Aan de onderkant zit een stukje Veroboard met een metalen plaatje. Dat is de + pool, die dient om de batterij op te kunnen laden in een docking station.

Elektrisch stelt het dus niets voor. 4 AA’s in serie, die je via een schakelaar rechtstreeks op de atomizer aansluit. Elektronica? Nergens voor nodig.

Ik gebruik ‘m al een maand. Op mijn werk rook ik er de hele dag mee. Hij blijft de hele dag en avond dampen. ’s Nachts hang ik hem aan een lader. Een uur of 5 laden is genoeg. Ondanks dat hij zwaar en groot is, ligt hij gemakkelijk in de hand. De schakelaar is zo geplaatst dat je hem met je duim kan bedienen en dan ook nog het ledje kan zien tijdens het roken.

Het schakelaartje druk je in als je wilt dampen. Je hebt dan alle tijd om hem rustig ‘aan te puffen’ en daarna een lange haal te nemen. Je kan hem dus met 1 hand bedienen. Het liquidverbruik is natuurlijk iets hoger dan normaal omdat je, op je constante zoektocht naar gier, vanzelf gaat proberen om zoveel mogelijk rook te krijgen.

De atomizer is een iSMOKE (groot model). Daarnaast zie je nog een Supersmoker Ultimo atomizer liggen. Ik heb de batterijconnector van mijn kapotte (grote) Supersmoker op de batterijconnector van de SSU gesoldeerd. Past precies, en hij past dan op de connector van de grote batterij. Dat geeft nog iets meer rook, maar de SSU ampul is al na een paar halen leeg. Je moet dan constant bijdruppelen.

In mijn grote atomizer heb ik het “sponsje van Ger” zitten, wat een geniaal idee was. Hij dampt constant en zo’n sponsje gaat maandenlang mee. Het 'sponsje van Ger' is een stukje schoonmaakspons dat je zodanig knipt dat het in de huls van een nicotinepatroon past. Als vervanger van de plastic 'watten' dus. Werkt perfect.

Maar de batterij moet natuurlijk wel geladen kunnen worden. Ik had een docking station nodig. Aan de voorkant van de batterij, in het midden, zit de + pool. De – pool is gewoon de blikken koker. Ik heb een gewoon randaarde-stopcontact omgebouwd tot docking station. Je kan de batterijkoker erin duwen. De atomizer mag erop blijven zitten tijdens het laden.

De aardklemmen grijpen de batterijkoker vast en de pluspool wordt verbonden door een veertje dat ik op een koperen brugje heb gesoldeerd. Aan de onderkant van het brugje zitten 2 pennen die ik van een stekker heb gezaagd. Het brugje druk ik in het stopcontact. Het stopcontact is aangesloten op een batterijlader. Hopelijk zal niemand zo slim zijn om aan te nemen dat je de zaak rechtstreeks in een 220V stopcontact kan duwen.

Door de constructie met het veertje en de aardklemmen heb je altijd goed contact. En het is onmogelijk dat iemand per ongeluk 220V uit een gewoon stopcontact op je batterij zet of, omgekeerd, de stofzuiger op je batterijlader aansluit. Het past wel, maar er ontstaat geen contact met de 220V. De Belgen moeten uiteraard de opstaande aardpen uit hun stopcontact wegslopen.

De lader is gewoon een netvoeding van 12V, of iets dergelijks. Maakt weinig uit. Ik heb een autolamp van 12V 5W in serie met de lader gezet. Dat is mijn stroombegrenzer en laadstroomindicator. Speciale laadmethode voor Ni-MH? Onzin, gewoon voorkomen dat de zaak te heet wordt. Mijn batterijen worden max. 30 graden C en ik laat hem gewoon de hele nacht aan de lader hangen.

De totale kosten? Ca. 5 euro voor 4 AA cellen (hoeven niet de beste te zijn). Ca. 2 euro voor soldeer en het schakelaartje. Ca. 3 euro voor het stopcontact. Voor 10 euro ben je klaar.

Het ziet er niet uit. Interesseert me niet. Dat ‘ie niet mooi is, kan je beter zeggen tegen iemand die dat iets kan schelen. Maar op basis hiervan kan iemand vast wel een mooiere batterij maken. Bijvoorbeeld een plastic koker i.p.v. een blikken limonadeblikje.

Succes aan degenen die dit willen nabouwen.

Het is nu wo mei 23, 2012 11:52 am