Iedereen kent het wel, in het begin is er voldoende rook en gier te bereiken met alleen een ampul in de e-sigaret. De ampullen worden ook goed leeg gerookt. Na verloop van tijd wordt dit allemaal minder en moet je gaan druppelen om nog tot een goed resultaat te komen. Althans geldt dit voor de betere merken, bij de goedkopere vaak merkloze artikelen moet je eigenlijk vrijwel direct overgaan op druppelen om lekker te kunnen dampen.
Omdat dit fenomeen zich ook nog voordoet bij de huidige generatie e-sigaretten Vond ik het nodig om dit eens nader te onderzoeken.Hiervoor heb ik diverse soorten atomizers gesloopt. Zowel oudere als ook gloed nieuwe.Er is een duidelijk verschil opgedoken waarom het ene merk beter met een ampul dampt dan het andere. Ook heb ik ontdekt waarom de “betere” merken na een langere gebruiksperiode Minder of zelfs slecht gaan dampen met een ampul.
Ik zal proberen om aan de hand van foto’s van twee nieuwe atomizers, 1 merkloos/goedkoop en 1 merk/duurder, uit te leggen waarom en wat het verschil is en waarom ook de duurdere na verloop van tijd slechter werken.
Het eventuele vuil dat op de foto's te zien is is veroorzaakt door het doorslijpen van de stalen buitenhuls.De nieuwe ongebruikte atomizers. Klik op de foto's om een vergroting te zien.
Na de buitenhuls te hebben verwijderd en het "beugeltje" te hebben opgebogen(onder het staalwollen beugeltje zit ook nog een stalen beugeltje maar deze heb ik ook verwijderd) valt eigenlijk direct het verschil op. Links is het merk rechts de merkloze.
Bij alle duurdere merken loopt er vanaf het staalwol een "touwtje", ik weet niet welk materiaal het betreft maar ik noem het maar touw.
Dit touwtje heeft een zuigende werking en transporteerd de liquid naar de gloeispiraal. Er lopen touwtjes vanaf het beugeltje naar de gloeispiraal maar ook is duidelijk te zien dat er een touwtje vanaf het omringende staalwol over de gloeispiraal loopt. Ook zit er binnenin de gloeispiraal een stukje van dit touw.
Bij de merkloze is van dit alles niets te vinden op het stukje in de gloeispiraal na. De liquid, die zich in het staalwol bevind, kan op geen enkele wijze met de gloeispiraal in aanraking komen. De enigste manier is een dusdanige verzadiging van het staalwol dat de liquid in het keramische busje komt.druppelen dus.
Na nog een stalen hulsje en de staalwol te hebben verwijderd kun je nog duidelijker zien dat er bij de merkloze geen contact kan plaatsvinden met de liquid en de gloeispiraal.
Bij de merk atomizer is het touwtje dat dwars over de gloeispiraal loopt nu nog beter te zien.
Hieronder nog een foto van de losse touwtjes.
Helaas verkolen de touwtjes na verloop van tijd door de hitte van de gloeispiraal. Gevolg is dat de liquid niet meer bij de gloeispiraal kan komen en de e-sigaret slechter zal gaan werken.
Ook dan zal druppellen de enigste manier zijn om nog met je e-sigaret te kunnen dampen.
De verkoolde touwtjes.
Op foto 1 is het verkoolde en doorgebrande touwtje te zien die dwars over de gloeispiraal loopt.
Foto 2 en 3 laat de verkoolde resten zien van het stukje touw dat in de gloeispiraal zit.
Zouden de touwtjes door een materiaal vervangen worden die bestand is tegen de hitte van de gloeispiraal dan zou de atomizer wel eens heel lang gewoon met ampullen te dampen zijn. Ik hoop dan ook dat fabrikanten ook op dit idee komen en een goede atomizer kunnen produceren.