Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Hoe poreus is die verdamper eigenlijk?

Deel

Yahoo Serious
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 1977
    Leeftijd: 51
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Sigaar
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 07-03-08

Hoe poreus is die verdamper eigenlijk?

Bericht van Yahoo Serious op ma maa 10, 2008 9:30 pm

Er zijn meerdere mensen die al zo'n ding uit elkaar hebben getrokken, dus stel ik de vraag maar hier: moet ik me die verdamper voorstellen als een soort sponsje?
    Als dat zo is, dan zou er toch een constructie mogelijk moeten zijn waarbij je bijvoorbeeld 3 cc nicotinevloeistof in een pijpekop doe, in een reservoir, dat dan door een dunne metalen leiding met die verdamper verbonden is?

Dat zou het helemaal zijn natuurlijk! Drie keer in de week bijvullen en dampen maar! Geen gedoe met die ampullen en zo... Heeft iemand al iets in deze richting geprobeerd?

:;47:

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper
    Registration date: 20-12-07

Re: Hoe poreus is die verdamper eigenlijk?

Bericht van jan op ma maa 10, 2008 9:51 pm

Je voorstelling klopt aardig, het is inderdaad net een staalwollen sponsje. Kijk hier en hier.

Je zal tegen het probleem aanlopen dat de staalwol (wire mesh) geen verzadiging kent. De constructie waar die je noemt zal daardoor dan ook niet werken.
    De liquid zal blijven doorstromen totdat het op is en de liquid zal dat zelfs uit je batterij lopen.
    Tenzei je op de een of andere manier kans ziet om er een soort van kraantje tussen te zetten om de aanvoer van de liquid te kunnen regelen. Zeg maar 1 keer drukken is 1 druppel. Als je zoiets zou kunnen maken van een ampul ga je heel bekend worden in e-land.

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op ma maa 10, 2008 10:29 pm

Ja oke, dat is natuurlijk een enorm probleem, geen verzadigingspunt... Jammer dat ze geen materiaal hebben gebruikt/gevonden dat dit wel heeft, want dat zou denk ik ook 3/4 van de problemen die er nu zijn oplossen.
    Ik zat inderdaad te denken aan een buisje dat vlak boven die verdamper hangt als het ware... als het dan verzadigd zou zijn, zou er bovenop een soort filmpje van vloeistof komen, en dat zou dan het buisje (type dikke injectienaald) af sluiten.
    Contact tussen het buisje en de verdamper kan waarschijnlijk niet, omdat er dan veel te veel warmte wegvloeit via dat metaal.
    Dan houden we inderdaad een kraantje over.
    Zou ook nog wel automatisch kunnen misschien.
    Als je een Ohm-meter hebt zou je de weerstand van die verdamper eens moeten doormeten en dan droog en vochtig.
    Als daar verschil tussen zit, en dat zou me niet verbazen, zou je dat kraantje met dat weerstandsverschil aan kunnen sturen. Wordt als ik het zelf ga bouwen wel allemaal groot hoor, een soort waterpijp haha.
    Termisch zou ook kunnen. Telkens als die verdamper warm wordt, ook die leiding een beetje open. dat is een kwestie van eenmalig goed afstellen. En de derde (en meest voor de hand liggende optie, waarom kom ik er nu pas op!) zou zijn dat kraantje bedienen met dezelfde stroom als waar hij mee gloeit. Rook je, dan druppel je automatisch, rook je niet, blijft het kraantje ook dicht...

Kijk, dat is nu zo leuk aan dat e-roken, heb je ooit wel eens zo diep nagedacht over een pakje Marlboro? Ik niet.

Nieuwe slogan: e-roken is goed voor je creatief denkvermogen....

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -

Bericht van Ariane op di maa 11, 2008 9:34 am

Yahoo Serious schreef:

Mijn creatief denkvermogen is al goed genoeg

Leuke slogan, Willem!

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op di maa 11, 2008 7:32 pm

Yahoo Serious schreef:Ja oke, dat is natuurlijk een enorm probleem, geen verzadigingspunt... Jammer dat ze geen materiaal hebben gebruikt/gevonden dat dit wel heeft, want dat zou denk ik ook 3/4 van de problemen die er nu zijn oplossen. Dat materiaal is er wel maar dat zit in de ampul. De watten dus, deze zorgen ervoor dat er niet teveel liquid op de verdamper komt. Dit werkt zelfs te goed.
    Ik zat inderdaad te denken aan een buisje dat vlak boven die verdamper hangt als het ware... als het dan verzadigd zou zijn, zou er bovenop een soort filmpje van vloeistof komen, en dat zou dan het buisje (type dikke injectienaald) af sluiten.
    Contact tussen het buisje en de verdamper kan waarschijnlijk niet, omdat er dan veel te veel warmte wegvloeit via dat metaal.
    Dan houden we inderdaad een kraantje over.
    Zou ook nog wel automatisch kunnen misschien.
    Als je een Ohm-meter hebt zou je de weerstand van die verdamper eens moeten doormeten en dan droog en vochtig.
    Als daar verschil tussen zit, en dat zou me niet verbazen, zou je dat kraantje met dat weerstandsverschil aan kunnen sturen. Wordt als ik het zelf ga bouwen wel allemaal groot hoor, een soort waterpijp haha. De weerstand in een stukje weerstanddraad zal niet afwijken als hij nat of droog is. Het zal een te verwaardelozen verschil zijn. De weerstand zal worden bepaald door de toegevoerde aantal volts en de inwendige weerstand van de batterij.
    Termisch zou ook kunnen. Telkens als die verdamper warm wordt, ook die leiding een beetje open. dat is een kwestie van eenmalig goed afstellen. En de derde (en meest voor de hand liggende optie, waarom kom ik er nu pas op!) zou zijn dat kraantje bedienen met dezelfde stroom als waar hij mee gloeit. Rook je, dan druppel je automatisch, rook je niet, blijft het kraantje ook dicht... Termisch is inderdaad een mogelijkheid. Met een goed gekozen bimetaaltje die als afsluiter werkt zou dit haalbaar zijn. Het bimetaal zou dan wel in contact moeten staan met de "brug" anders zou er geen warmte overdracht plaatsvinden. Wel zou je tegen het maat(lengte) verschil van de diverse ampullen en de diepte van de atomizers (al na gelang merk kan daar zo 2 milimeter verschil inzitten) aanlopen.

Kijk, dat is nu zo leuk aan dat e-roken, heb je ooit wel eens zo diep nagedacht over een pakje Marlboro? Ik niet.

Je bent op de goede weg, wanneer kunnen we het prototype verwachten? Very Happy

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op di maa 11, 2008 10:47 pm

Nou, om even terug te komen op die ampullengte, ik zou er voor gaan om en metalen ampul te maken, met een reservoir in plaats van watten, dus dat is een kwestie van één keer goed op maat maken.
    Bimetaal is misschien wel te ver gezocht, want wordt dat spul niet dunner als het warm wordt? dan zou een soort naald, vlak boven de verdamper al kunnen werken, met een anti vacuumgaatje bovenin de ampul, dat kan heel klein zijn.
    In die naald is de vloestof te dik, tot het warm wordt, dan begint het te lopen, zou dat een idee zijn?
    En dat protoype, eerst even de brainstormfase he?

Maar het idee staat me wel aan...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za maa 22, 2008 4:45 pm

En hoe staat het met de druppelautomaat? Lukt het een beetje?

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op za maa 22, 2008 5:03 pm

Zodra ik toegang heb tot een metaaldraaibank, ga ik een poging wagen met die pijp...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za maa 22, 2008 5:13 pm

Het naaldje moet natuurlijk niet te klein zijn omdat de viscositeit van de liquid niet al te hoog is. Een 2mm naald is dacht ik wel nodig.

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op za maa 22, 2008 5:41 pm

Ik dacht ook zoiets, en dan bovenin het reservoir ook een gaatje uiteraard. Ik hoop eigenlijk dat die vloeistof vloeibaarder wordt bij verwarming, dat zou mijn idee zeer ten goede komen...
    Dan wordt het in de naald vloeibaarder alsje rookt, en gaat het lopen, maar het zal nog wel even duren voor ik de echte oplossing heb...

Ik zie dat die chinees van e-sig nu patent op jouw vinding heeft aangevraagd... die usb sigaret...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za maa 22, 2008 5:50 pm

Mag hij mooi doen. Ik wens hem er veel plezier mee.
    Ik heb al contact met hem gehad. En ik hoop dat het goed komt.

En over een ander doseersysteem breek ik ook al mijn hoofd. Maar als het zo makkelijk was had het al bestaan niet?

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op za maa 22, 2008 5:57 pm

Dat is een hele foute gedachte Jan!
    Als de usb sigaret zo'n goed idee was geweest, dan was hij er toch ook al geweest? Zodra je op die manier ga denken, blokkeer je een heleboel creatieve dingen, dus dat probeer ik altijd niet te doen.
    Zoals ik het bekijk is trouwens het belang niet zo heel groot voor de fabrikanten, toch? Gewoon ampullen kopen en halfvol weggooien is toch veel leuker voor die jongens?
    Van die kant verwacht ik geen oplossingen om eerlijk te zijn...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za maa 22, 2008 6:04 pm

O maar ik geeft het ook niet op hoor. De simpelste oplossing is vaak de beste. Maar ik moet natuurlijk wel met iets anders dan jij op de proppen komen. Very Happy

Yahoo Serious
    reviewer

Man

Bericht van Yahoo Serious op za maa 22, 2008 6:11 pm

Waarom? Ik ben geen chinees dus ik vraag geen patent aan hoor!
    Laat je gedachten eens gaan over die naald, als die vloeistof echt vloeibaarder wordt op het moment dat het verwarmd wordt, is dat een goede optie.

Als ik moet gokken, gok ik er toch op dat de oplossing van jouw kant komt hoor, en niet van de mijne... Jij hebt de sloopspullen en de ervaring...

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za maa 22, 2008 6:27 pm

Om je een stukje op weg te helpen heb ik net even iets getest.
    Ja het wordt iets dunner als het warm wordt. Niet zo veel.
    Je moet toch een dunner naaldje gebruiken 1.6mm drupt het zo uit.

Ervaring wil ik graag delen met je. Mijn sloopspullen zijn zo ondertussen een beetje op.

Het is nu wo feb 08, 2012 10:42 pm