Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Onrust over bijwerking Super Smoker...

Deel

Betty98
    erelid

Vrouw
    Aantal berichten: 814
    Leeftijd: 52
    e-rookt: Penmodel sigaret
    Registration date: 06-02-08

Onrust over bijwerking Super Smoker...

Bericht van Betty98 op ma maa 17, 2008 7:46 am

DEN HAAG - Huisartsen en cardiologen krijgen steeds meer patiënten met medische klachten over de elektronische sigaret SuperSmoker.

Supersmoker, elektronische sigaret.
    Deze e-sigaret zou soms zulke hoge doseringen nicotine bevatten dat hij hartkloppingen veroorzaakt. De medici zijn bovendien verontrust over mogelijke schadelijke effecten van de sigarettendampen voor astmapatiënten.

In een brief aan minister Ab Klink van Volksgezondheid slaan onder meer de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie en GGD Nederland alarm. Samen met belangenorganisaties als de Hartstichting, Stivoro en het Astma Fonds dringen ze aan op versneld onderzoek naar de veiligheid van de e-sigaret. ,,De e-sigaretten zouden soms wel negentien maal de maximale dosering van normale sigaretten bevatten,’’ stelt woordvoerder Lies van Gennip van Stivoro.

De e-sigaret, die vorig jaar in ons land werd geïntroduceerd, bevat geen teer, maar wel nicotine. Ook komen er dampen vanaf. Daarom waarschuwde de Inspectie Gezonheids Zorg (IGZ) eerder voor mogelijk schadelijke effecten op langere termijn. Verder dan een reclameverbod is het nog niet gekomen. Minister Klink wil eerst Europese afspraken maken voordat hij actie onderneemt. ,,Eerst moet duidelijk zijn of de e-sigaret een genotsmiddel of geneesmiddel is. Daar wordt in Europa nog verschillend over gedacht,’’ zegt Klinks woordvoerder P. Idenburg.

De fabrikant van de Super Smoker, dat in ons land al zo’n 200.000 exemplaren verkocht, dreigt met een rechtszaak om onafhankelijk onderzoek af te dwingen.

Bron: http://www.ad.nl/diagnose/2141563/Onrust_over_bijwerking_Super_Smoker.html

luci
    erelid

Vrouw
    Aantal berichten: 1272
    Leeftijd: 51
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 15-01-08

Re: Onrust over bijwerking Super Smoker...

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 9:06 am

Waarom hoor je dit soort dingen nou alleen in de media.
    Op het forum hoor ik er toch bijzonder weinig over.
    Eerder heb ik wel hartkloppingen gehad van TB maar ik had een te hoge dosis met een lagere dosis gaat het prima.

Yahoo Serious
    reviewer

Man
    Aantal berichten: 1977
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 07-03-08

bijwerkingen waar ik tegen ben!

Bericht van Yahoo Serious op ma maa 17, 2008 12:08 pm

De enige negatieve bijwerking van mijn supersmoker is dat hij kapot is...

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 12:33 pm

Haha glimlach

Ik zelf geloof in die hele negatieve onzin van de e-sigaret niets.
    Is het niet zo dat het een gevaar is voor de schatkist en de tabaksindustrie.Gaat het niet gewoon om geld.
    Is er zoiets dergelijks ook niet met goedkope brandstof.Die op geen enkele manier schadelijk is en zo kan worden gewonnen.
    Water ehh is kijken die gele bloementjes langs de weg waar ook brandstof uit gewonnen kan worden.
    Het wordt ook op grote schaal geboycot.

Ik wil nogmaals dit stuk benadrukken
    De elektrische sigaret is een geneesmiddel...
    van Katrien on Fri Jan 11, 2008 9:08 am

Dit werd al op 27 augustus 2007 gemeld in Apothekersnieuws (nieuws voor apothekers). Het volgende werd er geschreven:

Directe verkoop van de elektrische Ruyan-sigaret is in Nederland vermoedelijk illegaal. Dat zegt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De firma Densom’s brengt het Chinese product sinds kort op de markt via een winkel in Brasschaat en al langer via een internetsite, maar het is ook te koop bij het kantoor/magazijn van Densom’s in Kerkdriel.
    In België zijn de regels anders en daar kan het. Internet is een grijs gebied, waar duidelijke regels ontbreken en optreden erg moeilijk is. Maar rechtstreekse verkoop in Nederland vanuit een winkel of anderszins mag niet, is de stellige indruk van woordvoerder Wouter van der Horst van de IGZ. Dit kan de plannen van Densom’s om binnen anderhalf jaar in België én Nederland twaalf winkels te exploiteren, dwarsbomen.
    De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) heeft bepaald dat de elektrische sigaret geen tabaksproduct is, maar een geneesmiddel (om van het roken af te komen). Medicijnen moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Commissie Beoordeling Geneesmiddelen. Dat heeft Densom’s niet gedaan. En als de commissie al een certificaat zou afgeven, dan mogen de elektrische sigaretten alleen worden verkocht op doktersvoorschrift en via de apotheek.
    De handel vanuit Kerkdriel en vanuit eventuele toekomstige winkels is dus onwettig, concludeert Van der Horst. Maar de vraag is wie hiertegen moet optreden. De inspectie niet, zegt Van der Horst: “Wij hebben het ding onderzocht en het blijkt dat er inderdaad alleen nicotine en een smaakstofje in zit. De elektrische sigaret is dus geen gevaar voor de volksgezondheid. En wij mogen alleen actie ondernemen wanneer de patiëntveiligheid in het geding is.”Hij vindt dat de Voedsel- en Warenautoriteit moet ingrijpen. Maar de VWA zegt dat de bal aan de voeten van de inspectie ligt: ‘Wij gaan niet over geneesmiddelen.’ Van der Horst: “De elektrische sigaret valt tussen alle regels in.”

Er komt naar mijn idee hoe langer hoe meer verwarring!!!! :twisted:

admin
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 776
    Registration date: 20-12-07

Bericht van admin op ma maa 17, 2008 12:47 pm

Nou, niet om het één of ander, maar als mijn man e-rookt krijgt hij last van een soort drukkend gevoel op de borst. Ik krijg last van mijn maag van het e-roken. Dus er zal vast iets niet zo goed zijn.

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 12:54 pm

Katrien je man heeft last van spierpijn en jij ja je moet echt niet zoveel bij de Mac eten. lol!

Nee e-roken is een andere manier van roken en omdat je lichaam (lees borstkas)dit niet is gewend krijg je spierpijn.
    Tenminste zo hebben ze mij verteld.

admin
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw

Bericht van admin op ma maa 17, 2008 12:56 pm

Zuurbrand, ook een leuk verschijnsel...
    En spierpijn na maandenlang gebruik nog? Dat geloof ik niet...

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 12:58 pm

Hoeveel e-rookt je man dan Katrien

admin
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw

Bericht van admin op ma maa 17, 2008 1:02 pm

Nu niets meer, want hij heeft weer pakjes sigaretten gekocht...

Yahoo Serious
    reviewer

Man

goedkope brandstof

Bericht van Yahoo Serious op ma maa 17, 2008 1:14 pm

Het is een beetje off-topic... Ik rij op een oude motor maar hiervoor had ik een dieselauto die ik zelf had omgebouwd om hem op zonnebloemolie te laten rijden. Geen probleem, het ombouwen kostte me 200 euro en daarna kocht ik mijn brandstof voor 45 cent per liter bij de Lidl... Gewone zonnebloemolie.
    Ik heb er 30.000 kilometer mee gereden zonder een enkel probleem. En het was erg goed voor de schatkist. Mijn schatkist bedoel ik.

luci schreef:Haha glimlach

Ik zelf geloof in die hele negatieve onzin van de e-sigaret niets.
    Is het niet zo dat het een gevaar is voor de schatkist en de tabaksindustrie.Gaat het niet gewoon om geld.
    Is er zoiets dergelijks ook niet met goedkope brandstof.Die op geen enkele manier schadelijk is en zo kan worden gewonnen.
    Water ehh is kijken die gele bloementjes langs de weg waar ook brandstof uit gewonnen kan worden.
    Het wordt ook op grote schaal geboycot.

Ik wil nogmaals dit stuk benadrukken
    De elektrische sigaret is een geneesmiddel...
    van Katrien on Fri Jan 11, 2008 9:08 am

Dit werd al op 27 augustus 2007 gemeld in Apothekersnieuws (nieuws voor apothekers). Het volgende werd er geschreven:

Directe verkoop van de elektrische Ruyan-sigaret is in Nederland vermoedelijk illegaal. Dat zegt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De firma Densom’s brengt het Chinese product sinds kort op de markt via een winkel in Brasschaat en al langer via een internetsite, maar het is ook te koop bij het kantoor/magazijn van Densom’s in Kerkdriel.
    In België zijn de regels anders en daar kan het. Internet is een grijs gebied, waar duidelijke regels ontbreken en optreden erg moeilijk is. Maar rechtstreekse verkoop in Nederland vanuit een winkel of anderszins mag niet, is de stellige indruk van woordvoerder Wouter van der Horst van de IGZ. Dit kan de plannen van Densom’s om binnen anderhalf jaar in België én Nederland twaalf winkels te exploiteren, dwarsbomen.
    De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) heeft bepaald dat de elektrische sigaret geen tabaksproduct is, maar een geneesmiddel (om van het roken af te komen). Medicijnen moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Commissie Beoordeling Geneesmiddelen. Dat heeft Densom’s niet gedaan. En als de commissie al een certificaat zou afgeven, dan mogen de elektrische sigaretten alleen worden verkocht op doktersvoorschrift en via de apotheek.
    De handel vanuit Kerkdriel en vanuit eventuele toekomstige winkels is dus onwettig, concludeert Van der Horst. Maar de vraag is wie hiertegen moet optreden. De inspectie niet, zegt Van der Horst: “Wij hebben het ding onderzocht en het blijkt dat er inderdaad alleen nicotine en een smaakstofje in zit. De elektrische sigaret is dus geen gevaar voor de volksgezondheid. En wij mogen alleen actie ondernemen wanneer de patiëntveiligheid in het geding is.”Hij vindt dat de Voedsel- en Warenautoriteit moet ingrijpen. Maar de VWA zegt dat de bal aan de voeten van de inspectie ligt: ‘Wij gaan niet over geneesmiddelen.’ Van der Horst: “De elektrische sigaret valt tussen alle regels in.”

Er komt naar mijn idee hoe langer hoe meer verwarring!!!! :twisted:

Betty98
    erelid

Vrouw

Bericht van Betty98 op ma maa 17, 2008 1:51 pm

Katrien schreef:Zuurbrand, ook een leuk verschijnsel...
    En spierpijn na maandenlang gebruik nog? Dat geloof ik niet...

Goh ik heb juist geen zuurbrand meer scratch

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 1:52 pm

Nou kijk dat bedoel ik.Maar wat als je met deze auto was aangehouden was er dan nog geen probleem geweest.
    En ja het is offtopic.

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 1:57 pm

Toch vind ik het heel moeilijk om na te gaan of iets nou komt door het e-roken of niet.
    Ik ben wat kilo's aangekomen maar ik heb een operatie achter de rug.IK heb een tijd niet gesport nu heb ik last van mijn rug en sport ook niet zoveel. Het eten smaakt veel beter sinds ik e-rook. Bij de operatie is mijn bijnier verwijderd waardoor de hormonen in je lichaam veranderen zo maak ik meer cortisol aan dan normaal.
    Of heeft dit alles er niets mee te maken en komt het gewoon door het e-roken.
    Moeilijk toch!!!

Laatst aangepast door luci op ma maa 17, 2008 1:59 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Betty98
    erelid

Vrouw

Bericht van Betty98 op ma maa 17, 2008 1:59 pm

hehe het duurde lang maar mijn reactie staat erbij :;6:

Betty98
    erelid

Vrouw

Bericht van Betty98 op ma maa 17, 2008 1:59 pm

Ja als hun een merk mogen noemen mag ik dat toch ook lol!

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 2:00 pm

Betty98 schreef:hehe het duurde lang maar mijn reactie staat erbij :;6:

Welke :confused:

Nee hoor grapje.
    Is toch goed. lol!

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 2:47 pm

Tip van de dag (vandaag)slaat ook nergens op als je al die onrust gelooft vandaag.

Yahoo Serious
    reviewer

Man

reken maar van Yes!

Bericht van Yahoo Serious op ma maa 17, 2008 3:36 pm

Het is in zoverre niet offtopic, dat als ik aangehouden was, ik enkele duizenden euro's belasting had mogen betalen wegens het gebruiken van niet officieel erkende brandstof.
    Rijden op zonnebloemolie is goed voor het milieu, als je bij het tanken per ongeluk lekt dan likt je hond het op, maar het is niet goed voor... inderdaad, de staatskas.

Reken maar dat e-roken niet onderzocht wordt op het oogpunt van de volksgezondheid, maar dat ze op zoek zijn naar een stok om mee te slaan. Want het wordt te populair.

luci schreef:Nou kijk dat bedoel ik.Maar wat als je met deze auto was aangehouden was er dan nog geen probleem geweest.
    En ja het is offtopic.

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op ma maa 17, 2008 4:24 pm

Yahoo Serious schreef:Het is in zoverre niet offtopic, dat als ik aangehouden was, ik enkele duizenden euro's belasting had mogen betalen wegens het gebruiken van niet officieel erkende brandstof.
    Rijden op zonnebloemolie is goed voor het milieu, als je bij het tanken per ongeluk lekt dan likt je hond het op, maar het is niet goed voor... inderdaad, de staatskas.

.Reken maar dat e-roken niet onderzocht wordt op het oogpunt van de volksgezondheid, maar dat ze op zoek zijn naar een stok om mee te slaan. Want het wordt te populair

luci schreef:Nou kijk dat bedoel ik.Maar wat als je met deze auto was aangehouden was er dan nog geen probleem geweest.
    En ja het is offtopic.

Nee natuurlijk niet.
    Het is
    a. een machtsspelletje en
    b. puur een geldkwestie.

Jules
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Man
    Aantal berichten: 795
    Registration date: 15-03-08

Bericht van Jules op di maa 18, 2008 12:11 am

Betty98 schreef:DEN HAAG - Huisartsen en cardiologen krijgen steeds meer patiënten met medische klachten over de elektronische sigaret SuperSmoker.

Supersmoker, elektronische sigaret.
    Deze e-sigaret zou soms zulke hoge doseringen nicotine bevatten dat hij hartkloppingen veroorzaakt. De medici zijn bovendien verontrust over mogelijke schadelijke effecten van de sigarettendampen voor astmapatiënten.

Het lijkt me dat die artsen een beginnersfout in statistiek maken. Wat ze zien is hoogstens een correlatie. Ze doen nu alsof er een oorzaak-gevolg relatie is, maar dat is per definitie niet waarneembaar. En dat hadden ze moeten weten. Staat in elk 1ste jaars statistiekboek. In het bijzonder: Dat e-rokers vaker kwalen hebben kan net zo goed komen doordat dit vrijwel zonder uitzondering personen zijn die al jarenlang hebben analoog hebben gerookt. Voorts is onbekend hoeveel mensen gaan e-roken juist omdat zij kwalen krijgen van het analoog roken. Bij die personen zijn de medische klachten dus oorzaak van het e-roken, en niet andersom.

ElektrischRoken.nl
    verkoper

Aantal berichten: 10
    Registration date: 21-01-08

Bericht van ElektrischRoken.nl op di maa 18, 2008 12:28 am

Het probleem in dit hele verhaal is dat aangenomen wordt dat alle e-sigaretten gelijk zijn.
    Ik ben soms bang dat mensen het niet willen horen (begrijpelijk, financieel gezien), maar er zijn wel degelijk verschillen in de verschillende merken (verschillen in de mechaniek weten we allemaal, maar ook zeker kwa vloeistof!).
    Om een klein voorbeeld te noemen: SuperSmoker vloeistof is bruin, Ruyan vloeistof is spierwit. De Ruyan vloeistof heeft Densoms uitgebreid laten testen en is geheel onschadelijk bevonden. We waarschuwen dan ook niet voor bijwerkingen, niemand heeft ooit negatieve effecten ondervonden na gebruik van Ruyan producten.
    Hoe dan ook, de vloeistoffen zijn niet gelijk, al zou het alleen al de kleur betreffen. Daarnaast smaken ze anders, gieren ze anders, dampen ze anders... etcetc.

Het is geweldig dat er een minder ongezond alternatief is, maar als iemand hartkloppingen en andere bijwerkingen van ongeteste en alsnog mogelijk schadelijke vloeistof krijgt, dan raad ik aan lekker bij de oude vertrouwde sigaret te blijven. Dan weet u precies welke schadelijke stoffen u binnenkrijgt en wat de bijwerkingen kunnen (zullen?) zijn.

Jules
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Man
    Aantal berichten: 795
    Registration date: 15-03-08

Bericht van Jules op di maa 18, 2008 2:30 am

Ik kan me er trouwens nog wel iets bij voorstellen dat, juist door de afwezigheid van al die nare stoffen, mensen de damp van e-smokers dieper en langer kunnen inhaleren en zichzelf daardoor gemakkelijker een overdosis nicotine bezorgen. Ik bedoel, als je normaal superlicht rookt en je rookt opeens een zware shag, dan hoest je alles gelijk weer uit. Maar bij e-smokers is de hoeveelheid nicotine misschien losgekoppeld van de hoeveelheid prikkelende stoffen, waardoor a.h.w. de hoestbeveiliging niet meer werkt.

Wat betreft die testen: Maar ik neem aan dat dat alleen laboratoriumtesten zijn. Het lijkt me sterk dat er een veldexperiment is gedaan en dat daarbij is gemeten of mensen zichzelf gemakkelijker overdoseren dan met gewone sigaretten.

Maar laat ik ophouden voor de vijand te praten...

ElektrischRoken.nl
    verkoper

Bericht van ElektrischRoken.nl op di maa 18, 2008 1:39 pm

Ik snap wat u bedoelt, maar een veldtest is hier niet van toepassing.
    Ruyan/SmartSmoker producten kunnen namelijk niet overdoseren dankzij de ingebouwde overdosis beveiliging.

Betreft het overdoseren met andere merken ben ik het met u eens, volgens mij zijn sommigen e-rokers zelfs meer gaan roken omdat ze "al die smaakjes" zo lekker vinden (en ondertussen dus zelfs meer nicotine binnenkrijgen). Wat mij betreft is dát een uiterst zorgelijke situatie.

luci
    erelid

Vrouw

Bericht van luci op di maa 18, 2008 2:08 pm

Ik heb 2 ISmoke sigaretten en een Sedansa en bij al die sigaretten krijg ik na een paar stevige hijsen er niets meer uit.Ik haalde in het begin de batterij eraf een nieuwe erop of een nieuwe ampul en dacht goh die dingen zijn ook snel leeg maar later begreep ik dat het ook een beveiliging was.Ik heb zo het vermoeden dat ze bij alle sigaretten zijn ingebouwd.
    Bij mijn ISmoke druppel ik en dan doe ik er 3 druppels in en ik weet dan als ik niets meer proef dat mijn sigaretje op is.Soms doe ik er direct weer druppels in en een andere keer wacht ik 30 minuten.De verantwoording ligt helemaal bij jezelf. Als ik 3 pakjes sigaretten per dag wil roken is toch ook niemand die mij zegt dat ik dat beter niet kan doen.De fabrikant en de fiscus zullen het alleen maar toejuichen toch!!! :;6:

ElektrischRoken.nl
    verkoper

Bericht van ElektrischRoken.nl op di maa 18, 2008 8:40 pm

We hebben hier werkelijk alle concurrenten liggen en ze hebben geen van allen een beveiliging tegen een overdosis nicotine. U doelt denk ik eerder op een oververhitting beveiliging.

Het is nu vr mei 25, 2012 2:28 am