| Review: |
| Wat zit er in de doos: |
1 Sigaret
1 Reservebatterij
1 Oplader incl. netsnoer
1 Engelse gebruiksaanwijzing
1 Kartonnen opbergdoosje
24 Ampullen (6x High, 6x Medium, 6x Low, 6x Non)
Als extra wordt nog een aluminium opbergdoosje meegeleverd
| Te verkrijgen bij: |
www.rookgezonder.nl
| Prijs: |
€ 79,95
| Garantie: |
1 jaar
| De test: |
Vorige week was ik even op bezoek bij Jany van RookGezonder (ze woont bij mij in de buurt) om een paar sigaar ampullen op te halen. Natuurlijk even een bakkie Senseo en kletsen over de nieuwste e-rookwaren. Ze had net de nieuwe Viking binnen en liet mij even de e-sigaret zien en uitproberen. “Neem hem maar even mee, dan kun je hem aan de tand voelen” klonk daarbij prettig in de oren.
Doosje (nou ja, zeg maar doos) mee naar huis genomen om daar de 1e batterij aan de lader te leggen.
Wat mij direct opviel was de gebruikshandleiding, gelijk aan de Rutoo. De lader van de Viking heeft zelfs het zelfde typenummer t.w. KR-208. De sigaret goed vergeleken met mijn Rutoo en Yentl. De batterijen zijn hetzelfde als de Rutoo en de Yentl. Ze zien er mooi afgewerkt uit en er staat een afbeelding van een Vikingschip op. Ook de schroefdraad is zeer netjes en de batterij laat zich soepeltjes op de atomizer schroeven. De atomizer is ook keurig afgewerkt en er is een klein verschil met de Rutoo en Yentl. Het brugje wat op de atomizer zit is een stuk hoger en steekt daardoor dieper in de ampul. Zou dit de opname van liquid naar de atomizer ten goed komen? We zullen zien (proeven). De ampullen zijn gelijk aan de Rutoo en Yentl ampullen, keuze genoeg dus wat smaken betreft.
De batterij staat al vlot op groen maar ik laat ‘m zitten tot de volgende ochtend. Dan is het tijd om een ampul (eerst de dummy verwijderen) op de atomizer te schuiven (stevig aandrukken) en de eerste trekjes te nemen. De atomizer pruttelt er lustig op los en na een paar trekjes begint er een goede smaak en een behoorlijke walm vanaf te komen. Ik test de sigaret met de High ampullen die erbij zitten om mij in mijn grote nicotine behoefte te kunnen voorzien. De smaak is goed, een beetje noot- en amandelachtig, lijkend op de standaard Rutoo ampullen. Er komt een redelijk grote hoeveelheid rook van de sigaret. De gier blijft bij deze ampullen een beetje achter maar ze zijn wel heel lekker van smaak.
De batterij doet het, ondanks mijn stevig doorroken behoorlijk lang, zo’n drie uur. Ik heb hem echt leeg gerookt tot aan het 20 keer knipperen toe, wat aangeeft dat ie leeg is. Het opladen neemt daarna evenveel tijd in beslag. Wel doen beide batterijen het van het begin af aan gelijk goed zonder haperingen. De hoeveelheid stroom blijft tot het einde vrij constant. Je hoeft niet hard te trekken om het ledje van de batterij te doen oplichten. De batterijen blijven het gedurende de test gewoon goed doen.
De ampullen zijn echter bij stevig doorroken in twee uurtjes leeg. Deze zijn wel volledig leeg te roken, er blijft praktisch geen liquid in de ampul over. Ik vind deze kleine ampullen veel beter leegroken dan de penmodel ampullen, waar altijd nog een hoop liquid in achterblijft. De smaak en rook blijven tot het einde toe redelijk constant. De atomizer blijkt tijdens de test goed mee te pruttelen en dat verdwijnt pas als je of de sigaret goed heet rookt of de ampul bijna leeg is. Je weet in ieder geval dat er dan voldoende liquid in de atomizer aanwezig is. De atomizer is na een paar trekken snel op temperatuur maar ook weer snel afgekoeld.
Jany gaat de ampullen die in de doos zitten niet leveren. Volgens haar zou de prijs te hoog uitkomen voor zo’n kleine ampul. Zij gaat vooralsnog de ampullen van de Yentl leveren aan de Viking gebruikers en dan met name de Marlboro en Mint smaken. De Marlboro smaak heeft zich in de Yentl al bewezen als prima smaak, walm en gier en op de Viking werkt de Marlboro ampul perfect. De mint is voor de liefhebbers van menthol ook erg lekker.
Zelf heb ik de Ruyan en de Oriëntal ampullen van de Yentl ook op de Viking uitgeprobeerd. De Ruyan lijkt het op de Viking zelfs nog iets beter te doen.
In de doos zit een blauw kartonnen doosje waar je de sigaret plus extra batterij en vier extra ampullen in kunt vervoeren. Als extra levert RookGezonder er nog een mooi en handig aluminium doosje bij waar dit doosje inpast zodat de sigaret tijdens vervoer goed is beschermd.
Bijna iedereen die regelmatig leest op het forum weet dat Jany staat voor goede service en nazorg. Wat dat betreft geen zorgen. De Viking wordt geleverd met standaard een jaar garantie.
Deze review werd geschreven met een vrolijk pruttelende Viking tussen de lippen.
| Foto's: |
| De samenvatting: Slecht- matig-+ goed+ Zeer goed++ |
Prijs: € 79,95
Prijs ampullen: € 4,25 (per doosje van 5 stuks, géén verzendkosten)
Garantie: 1 jaar
Kwaliteit: Zeer goed
Gebruiksgemak: Zeer goed
Rookontwikkeling: Goed
Gier: Goed
gebruiksduur batterij: Goed
Lader: Goed
Ampullen: Matig (erg weinig inhoud voor een stevige roker, smaken wél goed)
Een review is altijd persoonlijk en er kunnen ook onderling tussen dezelfde sigaretten verschillen zijn. Denk erom, smaken en beoordelingen kunnen, naar smaak en rookgewoonte, verschillen.
Dank u voor het lezen van deze review.
11 April 2008
Laatst aangepast door Robert op za apr 12, 2008 7:51 pm; in totaal 2 keer bewerkt

)