Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

de Viking van RookGezonder, stoere Noorman?

Deel

Robert
    Aanhoudend
    Aanhoudend

Aantal berichten: 187
    e-rookt: Mini sigaret
    e-rookt: Sigaar
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 16-02-08

de Viking van RookGezonder, stoere Noorman?

Bericht van Robert op za apr 12, 2008 10:40 am

Review:

Wat zit er in de doos:

1 Sigaret
    1 Reservebatterij
    1 Oplader incl. netsnoer
    1 Engelse gebruiksaanwijzing
    1 Kartonnen opbergdoosje
    24 Ampullen (6x High, 6x Medium, 6x Low, 6x Non)
    Als extra wordt nog een aluminium opbergdoosje meegeleverd

Te verkrijgen bij:

www.rookgezonder.nl

Prijs:

€ 79,95

Garantie:

1 jaar

De test:

Vorige week was ik even op bezoek bij Jany van RookGezonder (ze woont bij mij in de buurt) om een paar sigaar ampullen op te halen. Natuurlijk even een bakkie Senseo en kletsen over de nieuwste e-rookwaren. Ze had net de nieuwe Viking binnen en liet mij even de e-sigaret zien en uitproberen. “Neem hem maar even mee, dan kun je hem aan de tand voelen” klonk daarbij prettig in de oren.

Doosje (nou ja, zeg maar doos) mee naar huis genomen om daar de 1e batterij aan de lader te leggen.
    Wat mij direct opviel was de gebruikshandleiding, gelijk aan de Rutoo. De lader van de Viking heeft zelfs het zelfde typenummer t.w. KR-208. De sigaret goed vergeleken met mijn Rutoo en Yentl. De batterijen zijn hetzelfde als de Rutoo en de Yentl. Ze zien er mooi afgewerkt uit en er staat een afbeelding van een Vikingschip op. Ook de schroefdraad is zeer netjes en de batterij laat zich soepeltjes op de atomizer schroeven. De atomizer is ook keurig afgewerkt en er is een klein verschil met de Rutoo en Yentl. Het brugje wat op de atomizer zit is een stuk hoger en steekt daardoor dieper in de ampul. Zou dit de opname van liquid naar de atomizer ten goed komen? We zullen zien (proeven). De ampullen zijn gelijk aan de Rutoo en Yentl ampullen, keuze genoeg dus wat smaken betreft.

De batterij staat al vlot op groen maar ik laat ‘m zitten tot de volgende ochtend. Dan is het tijd om een ampul (eerst de dummy verwijderen) op de atomizer te schuiven (stevig aandrukken) en de eerste trekjes te nemen. De atomizer pruttelt er lustig op los en na een paar trekjes begint er een goede smaak en een behoorlijke walm vanaf te komen. Ik test de sigaret met de High ampullen die erbij zitten om mij in mijn grote nicotine behoefte te kunnen voorzien. De smaak is goed, een beetje noot- en amandelachtig, lijkend op de standaard Rutoo ampullen. Er komt een redelijk grote hoeveelheid rook van de sigaret. De gier blijft bij deze ampullen een beetje achter maar ze zijn wel heel lekker van smaak.

De batterij doet het, ondanks mijn stevig doorroken behoorlijk lang, zo’n drie uur. Ik heb hem echt leeg gerookt tot aan het 20 keer knipperen toe, wat aangeeft dat ie leeg is. Het opladen neemt daarna evenveel tijd in beslag. Wel doen beide batterijen het van het begin af aan gelijk goed zonder haperingen. De hoeveelheid stroom blijft tot het einde vrij constant. Je hoeft niet hard te trekken om het ledje van de batterij te doen oplichten. De batterijen blijven het gedurende de test gewoon goed doen.

De ampullen zijn echter bij stevig doorroken in twee uurtjes leeg. Deze zijn wel volledig leeg te roken, er blijft praktisch geen liquid in de ampul over. Ik vind deze kleine ampullen veel beter leegroken dan de penmodel ampullen, waar altijd nog een hoop liquid in achterblijft. De smaak en rook blijven tot het einde toe redelijk constant. De atomizer blijkt tijdens de test goed mee te pruttelen en dat verdwijnt pas als je of de sigaret goed heet rookt of de ampul bijna leeg is. Je weet in ieder geval dat er dan voldoende liquid in de atomizer aanwezig is. De atomizer is na een paar trekken snel op temperatuur maar ook weer snel afgekoeld.

Jany gaat de ampullen die in de doos zitten niet leveren. Volgens haar zou de prijs te hoog uitkomen voor zo’n kleine ampul. Zij gaat vooralsnog de ampullen van de Yentl leveren aan de Viking gebruikers en dan met name de Marlboro en Mint smaken. De Marlboro smaak heeft zich in de Yentl al bewezen als prima smaak, walm en gier en op de Viking werkt de Marlboro ampul perfect. De mint is voor de liefhebbers van menthol ook erg lekker.

Zelf heb ik de Ruyan en de Oriëntal ampullen van de Yentl ook op de Viking uitgeprobeerd. De Ruyan lijkt het op de Viking zelfs nog iets beter te doen.

In de doos zit een blauw kartonnen doosje waar je de sigaret plus extra batterij en vier extra ampullen in kunt vervoeren. Als extra levert RookGezonder er nog een mooi en handig aluminium doosje bij waar dit doosje inpast zodat de sigaret tijdens vervoer goed is beschermd.

Bijna iedereen die regelmatig leest op het forum weet dat Jany staat voor goede service en nazorg. Wat dat betreft geen zorgen. De Viking wordt geleverd met standaard een jaar garantie.

Deze review werd geschreven met een vrolijk pruttelende Viking tussen de lippen.

Foto's:

De samenvatting: Slecht- matig-+ goed+ Zeer goed++

Prijs: € 79,95

Prijs ampullen: € 4,25 (per doosje van 5 stuks, géén verzendkosten)

Garantie: 1 jaar

Kwaliteit: Zeer goed

Gebruiksgemak: Zeer goed

Rookontwikkeling: Goed

Gier: Goed

gebruiksduur batterij: Goed

Lader: Goed

Ampullen: Matig (erg weinig inhoud voor een stevige roker, smaken wél goed)

Een review is altijd persoonlijk en er kunnen ook onderling tussen dezelfde sigaretten verschillen zijn. Denk erom, smaken en beoordelingen kunnen, naar smaak en rookgewoonte, verschillen.

Dank u voor het lezen van deze review.

11 April 2008

Laatst aangepast door Robert op za apr 12, 2008 7:51 pm; in totaal 2 keer bewerkt

Susanna
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Vrouw
    Aantal berichten: 2236
    Leeftijd: 57
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 19-02-08

Re: de Viking van RookGezonder, stoere Noorman?

Bericht van Susanna op za apr 12, 2008 11:14 am

Dank u voor deze review.

Ik lees ze altijd geinteresseerd. Op het moment let ik vooral op welke onderdelen op welke sigaretten van andere merken passen, welke ampullen je onderling kunt verwisselen etc.

Ben blij met deze reviews. :;5:

x@n
    Ervaren
    Ervaren

Aantal berichten: 585
    Registration date: 08-03-08

Bericht van x@n op za apr 12, 2008 2:48 pm

Ziet er goed uit :;22:

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man
    Aantal berichten: 91
    Leeftijd: 22
    Registration date: 20-01-11

Bericht van Jeroen_HD op zo jan 23, 2011 1:03 am

Deze zou ik wel heel graag hebben, enig idee waar ik deze (niet te duur) kan kopen?
    Reden waarom ik deze graag zou hebben is omdat ik een enorme fan ben van Vikings ^^ en omdat ik wel een fan ben van de mini e-sigaretten die zo hard mogelijk op een gewone lijken glimlach

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op zo jan 23, 2011 8:30 am

Geef niet ál te veel geld uit aan de mini's Jeroen (is althans mijn raad) - als je zoals 99% van ons allen bent, zal de voorkeur voor de mini niet meer dan een voorbijgaande fase zijn, en zul je binnen niet al te lange tijd van voorkeur voor soort e-damper veranderen. Misschien dus niet zo verstandig om kasten vol mini's aan te schaffen nu (waar tegenover staat, dat het wél belangrijk is dat je eerste e-dampers ook goede dampers zijn, die goed en zo probleemloos mogelijk waar voor hun geld leveren.. koop dus niet te veel verschillende, maar besteed wel wat geld aan een paar goede, als je net begint, zou ik willen aanraden - koop dus geen rotzooi, dan vraag je om teleurstellingen qua e-damp ervaring).

Edit: teruglezend kan het lijken alsof ik met mijn tekst de vikings onder de 'rotzooi-dampers' zou scharen - dit is zeker niét het geval, mijn raadgeving is algemeen!)

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op zo jan 23, 2011 8:44 am

Ik ben nog steeds aan het wachten op men eerste mini glimlach men ervaring erover zal je binnenkort zeker kunnen lezen in een review ^^

Ik was ook aan het rondkijken voor een gewone e-damper, maar ik vind de ontwerpen gewoon niet mooi. Als ik een degelijke mooie, cleane zwarte zou vinden (die toch nog wel op een normale sigaret lijkt) voor een goede prijs zou ik de aankoop nog wel overwegen. Maar nu zal ik het bij men esmoking.nl houden glimlach

Ik ben aan het zoeken achter een pakketje met liquids om een lekkere smaak te vinden.
    btw, ik koop enkel van sites waar ik met belgische bancontact kan betalen, anders moet ik altijd weken wachten voor ik men bestelling ontvang :(

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man
    Aantal berichten: 3715
    e-rookt: Eigenbouw damper
    Registration date: 20-12-07

Bericht van jan op zo jan 23, 2011 9:37 pm

Ik heb eens even in mijn kamer vol met e-damp artikelen gekeken. En wat denk je dat ik nog vond in een hoek.... juist een viking!
    Nieuw in doos en nog helemaal compleet dus.
    Als je mij je adres even geeft via een PB dan stuur ik hem naar je op. Tenminste als je er nog interesse voor hebt.
    Ik hoef er niets voor te hebben. Uiteraard geen garantie.
    (ik zal ook nog even zoeken naar ampullen hiervoor. wink_small )

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op zo jan 23, 2011 9:51 pm

WAUW! Bedankt Jan! Ik apprecieer dat enorm glimlach

Veri
    beheerder

Vrouw
    Aantal berichten: 3576
    Leeftijd: 60
    Registration date: 22-04-08

Bericht van Veri op di jan 25, 2011 7:33 am

Zo, da's geluk hebben Jeroen! En top Jan!

Jeroen, qua betalen en belgië: ik vrees dat je jezelf wel érg gaat beperken dan - al snap ik natuurlijk dat die bankoverschrijvingen die weken duren ook gigantisch vervelend zijn.

Maar kun je geen andere mogelijkheden vinden? Ideal, werkt dat niet ook bij jullie tegenwoordig? En ik zou zéker ook een paypal-account maken. Die kun je koppelen aan bankrekening, óf creditcard, óf beide (oftewel een bankrekening is zeker ook genoeg daarvoor - ik heb zelf, omdat ik in het begin best huiverig voor paypal was, toendertijd een aparte bankrekening geopend - daar maar een klein beetje geld telkens opgezet - en dát banknummer aan paypal gekoppeld - zo, opgelost, zonder dat mijn 'echte' bankrekening in de gevarenzone kwam, voor m'n gevoel toen althans).
    Andere optie, geloof ik tenminste: hier in nederland kennen we geen (nederlandse) pre-paid creditcards (heten die debitcards? geloof 't wel, weet 't niet zeker). Maar misschien zijn jullie iets minder achterlijk wat dat betreft in belgië? Ze hebben ze zeker wel in duitsland, oostenrijk, engeland, zwitserland, frankrijk, afijn overal om ons heen behálve bij ons - dus wellicht ook bij jullie te vinden!

En intussen heel veel plezier met je Viking!

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op do feb 10, 2011 5:35 pm

Ik heb de Viking nu eens even zitten testen. Ziet er mooi uit, geeft lekker veel damp af, maar geen gier. Helemaal niets. Waar ik bij mijn Ultra van esmoking.nl deftige gier had heb ik bij deze helemaal niets. Is dit normaal? Ik heb hem zeker 6-7 uur laten laden. Even druppeltje Peertje erop en dampen maar. Alles werkt, behalve de gier :(

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op do feb 10, 2011 5:41 pm

Ik denk dat je hem nog even in moet dampen. Het is een al wat ouder modelletje en de testliquid die ze "vroeger" gebruikten had alles behalve gier en smaak.
    En anders pak je toch een andere, keuze zat lol!

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op do feb 10, 2011 6:12 pm

idd ^^ meer dan genoeg keuze, bedankt daarvoor. Ik heb trouwens mijn schoonvader ook al bijna kunnen overtuigen om te beginnen dampen. Ik denk dat hij het voornamelijk zou doen zodat hij binnen kan "roken" :p

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op vr feb 11, 2011 2:18 am

Heb de atomizer eens lekker proper gemaakt . Hoe ik dat doe is gewoon water, bijna laten koken, 70° ongeveer in een Supersonic cleaner dumpen samen met de atomizer. Dit ongeveer 2min laten doen, en dan lekker subtiel op een papiertje laten drogen boven de verwarming. 90% van de vorige smaak is eruit ^^

Nu wat Peertje erop en nu heb ik genoeg gier, smaak enzovoort. En de batterij gaat lekker lang mee. Zeker tegenover de Ultra van esmoking. Die is na 15min dampen zijn gier al kwijt.
    De Viking is een superdamper!

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op za feb 26, 2011 12:43 am

Ik denk dat de atomizer van men Viking het begeven heeft.

Na al de resterende liquid uit te blazen, te laten "weken" in warm water, nog eens uitblazen, laten drogen, nog steeds niet :(

+ een van de batterijen van men Ultra trekt harder. Spijtig. Dan maar wachten op de vGo XL 1300 glimlach

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op za feb 26, 2011 5:48 pm

Je hebt er niet lang van kunnen genieten dan. Best wel jammer.

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op za feb 26, 2011 6:05 pm

Idd, spijtig :( maar hij dampte wel goed glimlach
    Ik heb de Partysmoker 510 + cartomizers gekocht van Partysmoker in afwachting van de vGo XL 1300

lotje
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 11413
    Leeftijd: 58
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Mini-pijp
    Registration date: 25-04-08

Bericht van lotje op za feb 26, 2011 10:57 pm

en die bevalt goed?

Jeroen_HD
    Gedreven
    Gedreven

Man

Bericht van Jeroen_HD op za feb 26, 2011 11:55 pm

Ik weet niet, ik heb hem nog niet ontvangen. Ik hoop hem dinsdag of woensdag te hebben. Is dit hetzelfe als de Joye 510?

jan
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Man

Bericht van jan op zo feb 27, 2011 1:25 am

Daar krijg je geen spijt van. En als je goed de weg weet met de clearomizers dan heb je daar heel erg lang plezier van.
    En natuurlijk straks de giantomizer.

Het is nu wo mei 23, 2012 1:11 am