Welkom Gast

Dringend verzoek: ga naar Stelda.nl , de onafhankelijke stichting die alle e-dampers wil vertegenwoordigen, en registreer daar. Hoe groter aantal hoe sterker we staan!

Rokersclubs maken zich hard voor kleine cafés.

Deel

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62
    e-rookt: -
    Registration date: 20-12-07

Rokersclubs maken zich hard voor kleine cafés.

Bericht van Ariane op za apr 19, 2008 6:14 pm

Rokersverenigingen bereiden een rechtszaak voor tegen de staat. Ze vinden dat het rookverbod voor kleine cafés ondoenlijk zwaar is en pleiten voor een afzwakking.
    De drie organisaties, Stichting Forces Nederland, de Stichting Rokersbelangen en de Partij tegen Betutteling, roepen café-eigenaren zonder personeel op zich te melden. Gezamenlijk willen ze dan een rechtszaak tegen de staat gaan voeren.
    "We vinden het heel oneerlijk hoe hard kleine cafés geraakt worden door het rookverbod dat op 1 juli in moet gaan. Zij hebben nauwelijks mogelijkheden om aparte rookruimtes in te richten, maar zowel de overheid als de branchevereniging heeft geen oog voor hun belang" stelt Wiel Maessen van Forces Nederland.
    "Bovendien moet het rookverbod er zijn voor de bescherming van de werknemers, maar dat is bij deze eenmanszaakjes niet van toepassing".

Brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland erkent dat de kleine café-eigenaren veel last kunnen krijgen door het rookverbod. "Café-eigenaren moeten rekening houden met 10 tot 15 procent omzetdaling", aldus woordvoerster Wendy Schellens. "Dat trekt waarschijnlijk na een jaar wel bij, maar voor sommige ondernemers kan dat al te laat zijn".

De drie rokersorganisaties voerden afgelopen zomer ook al gezamenlijk actie tegen het rookverbod en haalden daarbij 100.000 handtekeningen op, die aan minister Klink en de Tweede Kamer werden aangeboden.

luci
    erelid

Vrouw
    Aantal berichten: 1272
    Leeftijd: 51
    e-rookt: Penmodel sigaret
    e-rookt: Sigaar
    Registration date: 15-01-08

Re: Rokersclubs maken zich hard voor kleine cafés.

Bericht van luci op za apr 19, 2008 6:17 pm

Stelletje zeikerds die regering.
    Kijken als iedereen ineens stopt met roken hoe ze lopen te janken en wat denk je gaat de eiegen bijdragen van de zorgverzekering nog vele malen meer kosten.
    Nu € 150 en dadelijk in 2009 al € 200,- en dan op naar de € 300,-

Jules
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Man
    Aantal berichten: 795
    e-rookt: Pijp
    Registration date: 15-03-08

Bericht van Jules op za apr 19, 2008 7:05 pm

Dat gaat toch niet lukken, die rechtszaak. De wetgever mag zo'n beetje doen wat ie wil, afgezien van internationale verdragen. Dat is een gevolg van het grote belang dat men hecht aan democratie. Democratie is overrated. Plus dat we gebruik maken van vertegenwoordigende democratie, en dus beroepspolitici. Die malen niet om redelijkheid of recht, het enige wat voor hun telt is hoe ze overkomen. Als zo'n proces dan eenmaal in gang is gezet, is er geen stoppen meer aan. Zie de Betuwelijn.

Ariane
    Hopeloos forumverslaafd
    Hopeloos forumverslaafd

Vrouw
    Aantal berichten: 5634
    Leeftijd: 62

Bericht van Ariane op za apr 19, 2008 7:07 pm

In Duitsland is er een proces geweest en dat heeft de staat verloren.
    Het enige is dat onze wetgeving anders is en dat de kans inderdaad heel klein is om te winnen.

Jules
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Man
    Aantal berichten: 795
    Registration date: 15-03-08

Bericht van Jules op za apr 19, 2008 7:25 pm

En in Duitsland hebben ze denk ik een constitutioneel hof. M.a.w. de rechter mag daar wetten toetsen aan de grondwet. Dat betekent dat de wetgever niet alle macht heeft. In Nederland willen ze dat niet. De rechter mag hier geen wetten toetsen van de wetgever. Nee, natuurlijk niet, een politicus die zijn eigen macht gaat beknotten, stel je voor.

Dat dit in Duitsland anders is, komt denk ik doordat hun consitutie aanvankelijk is opgelegd door de overwinnaars van de Tweede Wereldoorlog. De landen waar dit van afstamt (met name de VS en Fr) hebben een duidelijkere scheiding der machten dan Nederland, en bovendien zijn hun burgers geëmancipeerder dan Nederlanders. De Nederlandse grondwet stamt in essentie af van de consititutie die is opgelegd door de overwinnaars van de Napoleontische oorlogen (o.a. GB), en die overwinnaars waren er op gericht de emancipatiegedachte van de Franse en Amerikaanse revoluties te onderdrukken en de feodale structuur te beschermen.

Maar dat is alleen maar mijn indruk.

Nana
    Doorgewinterd
    Doorgewinterd

Vrouw
    Aantal berichten: 889
    Leeftijd: 47
    e-rookt: Mini sigaret
    Registration date: 27-01-08

Bericht van Nana op za apr 19, 2008 7:52 pm

Iedere actie is er toch een, fijn dat mensen toch wat proberen, je moet toch iets. Ik kan me daar wel door gesteund voelen.

witje
    Niet te stoppen
    Niet te stoppen

Aantal berichten: 4740
    Leeftijd: 57

Bericht van witje op za apr 19, 2008 9:25 pm

Niet geschoten is altijd mis
    Proberen moeten ze het toch vind ik
    De meeste kroegjes kunnen maar net het hoofd boven water houden,dus zelfs als ze de ruimte hebben om een apart rokersdeel te maken,is het maar de vraag hoe ze dat moeten betalen
    Kortom,de horeca gaat weer duurder worden,en dat in een tijd waarin alles al zo veel duurder word

Het is nu vr mei 25, 2012 3:30 am